pirselimoğlu'na göre kıyamet: yol kenarı

ölüm ve vicdan üçlemesinin ardından, yüzünü bir kere daha insan ruhunun karanlık taraflarına döndüren tayfun pirselimoğlu, öncekilerin aksine yol kenarı'nı metropol yerine taşra üzerine inşa ederek kendini yeniliyor.

bazı islam mezheplerinde ve batı dinlerinde mehdi ya da mesih olarak adlandırılan kişiler, bu görüşlere göre kıyamet alameti olarak okunur. yeryüzüne kıyametten hemen önce ineceği inanılan bu kişilerin birtakım özellikleri kimi kutsal kitap ve hadislerde detaylı olarak ele alınır. yol kenarı, doğaüstü olayların baş gösterdiği, içine kapanık bir kasabada geçiyor. ipe sapa gelmez dedikoduların bile ışık hızıyla yayıldığı kasabaya otuzlu yaşlarında bir adam (tansu biçer), çalışmak için yerleşir. bürokratından çiftçisine birbirlerine kuvvetle bağlı kasaba halkı, son zamanlarda başlarına gelen talihsiz olayları kıyamet alameti olarak okumayı tercih eder. birbirlerinden çabuk etkilenebilecek bu insanlar, yabancı bir adamın gelmesiyle paranoya nöbetlerine kapılır.


çay ocağında çalışmaya başlayan bu yabancı, arta kalan zamanlarda otelde temizlikçilik yaparak hayatını idame ettirmeye çalışır. önceki filmlerinde de otel temasını sıkça kullanan pirselimoğlu'nun, yol kenarı'nda da alışkanlığından vazgeçmediğini görürüz.

yabancı ağrıları için dispansere gider ve hemşire, sırtında birtakım izler görür. bu gelişme filmin dönüm noktası sayılabilir. zira yabancının iki kürek kemiği arasında, yaprak görünümlü bir beni vardır. bu da, bazı kaynaklarda belirtilen mehdi'nin rivayet edilen fiziksel özelliklerinden bir tanesiyle birebir uyuşur. şaşkınlığını gizleyemeyen hemşire, gördüklerini kasabalıya anlatma konusunda tahmin edilenden daha aceleci davranır.

tutucu toplum yapısına sert eleştiri

bir gün denizin orta yerinde demir atmış bir gemi kasabalının dikkatini, çeker. ne hikmettir ki, "gemi" toplumca zor zamanlar geçirdikleri şu günlerde birden ortaya çıkmıştır. ona ulaşmak için bin bir yola başvursalar da, burunlarının ucundaki "gemi"ye bir türlü ulaşmayı başaramazlar. son çare tüm kasaba halkı, iskelenin ucunda nöbet tutar. böylece düşman belledikleri geminin olası bir hareketine karşı tetikte olacaklardır.


filme yayılan gemi imgesi, açıkça kaotik toplum yapısının korku ve paranoyalarını ifade eder. tıpkı emin alper'in tepenin ardı filmindeki gibi, bir grup insanın hayali düşmanlar yaratarak felaketlerin sorumlusunun bu düşmanlar olduğuna kendilerini inandırır. tepenin ardı'nda kişiler kendi işledikleri suçları hayali düşmanların üzerine yıkarak kendilerini aklamaya çalışır, yol kenarı alenen ötekiyi düşman gören tutucu topluma sert bir eleştiri getirir.

görüntü yönetmeni için ayrı bir parantez açmadan olmaz. theo angelopoulos'un ulysses' gaze (ulis'in bakışı) ve eternity and a day (sonsuzluk ve bir gün) gibi birçok filminde beraber çalıştığı andreas sinanos'u görüyoruz. filmin siyah beyaz tercih edilmesi, bölgenin karamsar ruh halini yansıtırken büyük katkı sağlıyor.


yol kenarı, toplumsal korku üzerine kafa yoruyor. diğer yandan, "toplumlar, kıyametlerini kendi elleriyle getirebilir mi?" sorusunu sormaktan geri kalmıyor. bunu yaparken de mistik unsurlara bolca yer veren film, yönetmenin filmografisinde uzunca süre üst sıralarda yer alacak gibi gözüküyor.


Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,19,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,7,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,46,duyuru,2,elbi pekcan,2,ethan hawke,1,fanzin,10,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,82,ilginç,6,inceleme,131,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,75,nisan altın,55,noviseçki,14,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,16,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: pirselimoğlu'na göre kıyamet: yol kenarı
pirselimoğlu'na göre kıyamet: yol kenarı
https://3.bp.blogspot.com/-SDEbWGa-B5g/W0IhWk7RCyI/AAAAAAAADhk/8oPmZF1Fw28SJeZsWwkwWnJVZCFktnOWwCLcBGAs/s320/novicinema_yol_kenari%25281%2529.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-SDEbWGa-B5g/W0IhWk7RCyI/AAAAAAAADhk/8oPmZF1Fw28SJeZsWwkwWnJVZCFktnOWwCLcBGAs/s72-c/novicinema_yol_kenari%25281%2529.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2018/07/yol-kenari.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2018/07/yol-kenari.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy