beden ve ruh: aynı rüyaya uyanmak mümkün mü?

ildikó enyedi, ilk filmi my twentieth century'nin (1989) ardından simon, the magician (1999) filmiyle seyirciyle buluşmuştu. 18 yıl gibi uzun bir aradan sonraysa enyedi, hem senaristliğini hem yönetmenliğini üstlendiği on body and soul (beden ve ruh) filmiyle beyaz perdeye dönüş yaptı. macar yönetmen, bu filmiyle 67. berlin uluslararası film festivalinde altın ayı ödülüne layık görüldü. ayrıca film, geçtiğimiz günlerde gerçekleşen 90. akademi ödüllerinde de “en iyi yabancı dilde film” dalında yarıştı.

odaklandığımız iki ana karakter de yönetmenin tabiriyle "sosyal hayatta beceriksiz" bireyler ve film onları tanımamız için bize yeterli süre ve doneleri sunuyor. şöyle ki, kesimhanede kalite denetçisi olarak işe başlayan mária (alexandra bolbély); kendine dokunulmasından hoşlanmayan, iletişimden kaçınan, aklına gelenleri süzgeçsiz dışa vuran, soru işaretleriyle dolu soğuk bir karakter. mária'yı gülerken gördüğümüz sadece bir sahne mevcut. enyedi, karakter için açık seçik bir zihinsel hastalığın ismini vermiyor, hatta bundan röportajında bile kaçınıyor. sosyal hayatta başarısız demekle yetiniyor. başka bir açıdan baktığımızda mária, mezbahanın finans müdürü ve diğer ana karakter endre'yle (géza morcsányi) tanıştığı ve konuştuğu ilk anı, evinde tuzluk ve biberliğiyle tekrar canlandırıyor. bunu yaparken her iki tarafın da sohbet esnasında zihninden geçenleri açık seçik biliyor oluşu; onun toplumsal düzen içinde ayrışmış değil de kendi isteğiyle uzaklaşmış biri olabileceği ihtimalini akla getiriyor.


yine yönetmen filmden bahsederken, filmi izleyenlerin vejetaryen olmayı düşüneceğine değiniyor. bu temel nokta daha ilk sahneden kendini ortaya çıkarıyor. mezbahadaki bir inek, çitlerin arasından muhtemelen onun hayatını elinden alacak olan insanlara ve ardından güneşe doğru bakıyor. aynı güneşe bakan bir kadın bu sahneyi takip ediyor. o da şehir mezbahasında, aslında aynı sona yürüyor. filmin can alıcı ilk noktası burası. baştan sonra seyirciye, hayvanların kesimhanedeki "olağan" hallerini sunuyor ve bunu sansürsüz, apaçık yapıyor. kamera her seferinde hayvanların gözlerine odaklıyor bizi. şahit olduğumuz şey, kabaca cinayetten öteye geçemez ve filmin de verdiği en sağlam mesajlardan biri bu. yani madem toplumların tüketim ağı bu et piyasası üzerinden ilerliyor, öyleyse bunu apaçık göstermek gerekli. hatta bu durumun barındırdığı duygu yoksunluğu da seyirciye aktarılmalı. film bunu gözümüzün içine sokmadan, iyi bir dengeyle sunuyor.

diğer can alıcı noktamız: geyikler. film, belirli aralıklarla doğal ortamında, olağan durumlarına şahitlik ettiğimiz iki geyik figürünü karşımıza çıkarıyor. mezbahada yaşanan bir hırsızlık vakasının akabininde, çalışanlar psikolog eşliğinde bir dizi soruya tabi tutuluyor. işte bu sahne, bize bu geyiklerin hikayesinin girizgahını yapıyor.

iki insanın aynı rüyayı görüyor olmaları mümkün müdür? yani rüyalarında tanışmış olmaları.

endre, hayatının birçok evresini geride bırakmış ve artık bazı defterleri kapatmış bir adam. bunun aksine mária, henüz genç ve bazı dönemeçlerin çok başında. bu noktadan bakıldığında, üçüncü bir gözle onları eşlemek pek mümkün görünmüyor. fakat burada asıl sağlam mesajı almaya başlıyoruz. günümüz toplumlarında, insanların hayvanlarla hatta birbirleriyle olan ilişkileri bedensel hazlardan öteye gitmiyor. hayvanlar, insan açlığı için bir sefa unsuruyken iki insan arasındaki etkileşim de bunun cinsel boyutunu besliyor. çoğu film yozlaşma üzerine yorumlar geliştirir ve farklı açılardan seyirciye sunmaya çalışır. bunu yaparken eski - yeni, duygu - mantık gibi zıtlıklar çok kullanılır. bu filmi farklı kılan şey, toplum yozlaşmasını hem suçlu insan hem de suçsuz insan üzerinden açıklaması. insan suçlu, çünkü bir diğerinin canını alma yetkisini kendine vermiş. insan suçsuz, çünkü o da kendinden kaybetmiş. bu da demektir ki bedensel olarak varlığımızın devam ediyor oluşu istisnasız herkesin "bir ruh figürü" barındırdığına kanıt oluşturmaz. mária ve endre'nin aynı rüyayı görüyor oluşu, onları şahane uyumlu bir çiftten ziyade uyumsuzluğu gösteren bir ikiliden öteye götürmüyor. mária, kendini her gün etrafında karşılaştığı, izlediği çiftlerin konumuna sokabilmek için müzik marketine gidip "aşıklar için müzik [1]" aradığını söylüyor. etrafındaki şeylere dokunmayı deniyor. sona doğru yaklaştıkça mária kendini olağanın kalıbına sokmak için elinden geleni yapıyor. sonunda mária ve endre'nin bedensel olarak yakınlaşmasının ardından filmin sunduğu "final mesajı" son derece doyurucu. şöyle bir soruyla özetlemek gerekirse: ilişkiler bedenler üzerine mi kurulur, yoksa onların içinde barındırdığı ruhlar üzerine mi? 

[1] aşıklar için müzik: laura marling - what he wrote


Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,20,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,8,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,52,duyuru,2,elbi pekcan,3,ethan hawke,1,fanzin,11,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,filmekimi 2018,15,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,83,ilginç,6,inceleme,147,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,81,nisan altın,56,noviseçki,15,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,19,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: beden ve ruh: aynı rüyaya uyanmak mümkün mü?
beden ve ruh: aynı rüyaya uyanmak mümkün mü?
https://4.bp.blogspot.com/-eYZg8gQ5nMQ/Wp2V087M8ZI/AAAAAAAADas/fiKdxwvYovkP6WWaP90jOfTYTdj7kBH-gCLcBGAs/s320/novicinema_on_body_and_soul.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-eYZg8gQ5nMQ/Wp2V087M8ZI/AAAAAAAADas/fiKdxwvYovkP6WWaP90jOfTYTdj7kBH-gCLcBGAs/s72-c/novicinema_on_body_and_soul.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2018/03/on-body-and-soul-beden-ve-ruh.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2018/03/on-body-and-soul-beden-ve-ruh.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy