saydam bir gerçeklik tablosu: umberto d.

italyan yeni gerçekçilik sinemasının başlıca yönetmenlerinden biri olan vittorio de sica‘nın 1952 yapımı umberto d. filminin bu akımın temsili olan son film olduğu söylenir. bu filmin senaryosu da 1948 yapımı bisiklet hırsızları (ladri di biciclette) filminde, de sica’yla beraber çalışan cesare zavattini’dir. film temsil ettiği akımın başat gerekliliklerine sahiptir, öyle ki filmin oyuncuları genellikle amatör kişilerdir; diyalogların çoğu basit altyapılıdır. örneğin; başrol oyuncusu carlo battisti, aslında emekli bir akademisyendir. de sica, bu filmi günlük yaşamların sıradan kahramanlarına ithaf eder ve ondadır ki filmi babasına adadığını belirtir.

film ana hatlarıyla bir yaşamın aksine, adeta rastlantısal bir kahramanın hayatının bir kesitine odaklanır. bu kişi, o an umberto d. olmuştur; yarın bambaşka biri olacaktır. filmimizin ana karakteri, umberto domenica ferrari; kardeşsiz, çocuksuz, sahip olduğu tek yoldaşı köpeği flike olan emekli bir adamdır. filme emekli vatandaşların aylıklarına zam almak umuduyla yaptıkları küçük çaplı bir eylemde giriş yaparız. bay umberto'yla bu sahnede hemen tanışırız ve tabii ki flike ile de. maddi zorluklarla boğuşan karakterimiz, günümüzde sıkça rastlamak mümkün olan tanıdık bir yoksunluğun esiridir. yirmi yıldır kaldığı pansiyondan, borçlarını ödeyemediği için kovulma tehlikesiyle yüzleşir her gün.


herkes cahil kişiyi istismar eder.

ev sahibesinin katı tutumu karşısında on beş bin liretlik borcunu ödemek için eşyalarını satmaya başlar; fakat bu da pek işe yarar bir çözüm olmaz. deyim yerindeyse bir fare deliğinde hayatta olan, kendisinin de benimsediği üzere yaşamaktan uzak bay umberto, pansiyonun hizmetçisi maria'yla nispeten samimi bir ilişki içindedir. lakin gerçekçiliğin yarattığı üzere bu samimiyet, hayatın olağan akışında ve yüzeyseldir. sahneler de bu denli tanıdık ve sıradandır; uzun koridor yürüyüşleri, günlük diyaloglar, hatta sebepsiz ve adeta kamera pansiyonun içinde unutulmuş da günlük hayat akmaya devam ederken bizi şahitliğe soyundurmuş hissi veren sahneler… sahnelerin ilerleyişiyle umberto’nun çaresizliği iyiden iyiye hissedilir. öyle ki, beethoven’ın çerçevesinden seyrettiği; ev sahibesinin ve arkadaşlarının seslendirdiği aryalar eşliğinde eğlenen oturma odası misafirlerinin yanında bay umberto, kuş bakışı bir ev tasvirinde arka odaları temsil eder. muadili çoktur; fakat kenara itilmiştir. yani reel dünyanın sıkça karşılaşılan görünenleri, pek çok filmin aksine burada görünmeyen, dikkate değer olmayan kalıbından çıkarılarak belirginleştirilmiştir.



pansiyonun kendi iç hiyerarşisi içinde yine realist ölçüde, "gücü yetenin bir alt kademedekine saldırısı"nın altını çizer. hizmetçi maria ve bay umberto’nun karıncalarla savaşımı bunun bir örneğidir. umberto, her kararlı duruşun ve her çırpınışın ardından gitgide çıkışsızlığını kabule doğru yürür. bu açıdan sokakta dilencileri gördüğü sahnede; çok kısa bir an da olsa kafasından geçen ikilemlerin fiziksel yansımalarına biz de şahit oluruz. bir bakanlık memuru emeklisi olması, onu bu fikirden uzaklaşmaya itse de koşulların bu fikri akla getirme ihtimaline yaklaştırması bile onun için gurur kırıcıdır. umberto’nun aklına intihar fikrinin gelişini, tramvay yolunu seyre daldığı anda hissederiz. bu noktada flike birçok kez, umberto fark etmese de sahip olduğu bir başka gerçekliği ona bahşeder; hayatı. bay umberto’nun, flike olmasa ölümü birçok kez tercih etmiş olacağı ihtimali çok açıktır; lakin flike hem kayboluşuyla hem de bağlılığıyla umberto’nun tuttuğu tasmayı, tutunacak bir dala dönüştürür. film, umberto’nun hayatına dair kesin bir sonla nihayete ermez; çünkü konuk olduğumuz sadece yoldan geçen, sıradan, olağan bir adamın hayatının bir kesitidir. çünkü, bay umberto’nun hikayesi farklı bir yer ve zamanda farklı bir isimle devam edebilir.

aktüel filmlerin genelinde gördüğümüz sıra dışılık ve aşırılık unsurlarından uzak bu film; bizi günün birinde, bir yerinde, bir saatinde ölümü bekleyen bilindik bir adama götürür. günümüz doyumsuzluğu ve hoyratlığında sevgi bağının incelmeye dahi gerek görmeksizin anbean koptuğu ilişkilerin özümsenmişliğinde, naif ve karşılıksız bağlanmışlığı görüp filmden şöyle bahsetmek son derece keyif verici:


çaresiz yaşlı bir adam ve köpeği ne olursa olsun birbirlerini boşluğa teslim etmediler. 

Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,20,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,8,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,52,duyuru,2,elbi pekcan,3,ethan hawke,1,fanzin,11,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,filmekimi 2018,15,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,83,ilginç,6,inceleme,147,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,81,nisan altın,56,noviseçki,15,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,19,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: saydam bir gerçeklik tablosu: umberto d.
saydam bir gerçeklik tablosu: umberto d.
https://3.bp.blogspot.com/-Pfo4QiXX8F8/Wm83sHgPfsI/AAAAAAAADL4/juSn8FU-jfw7jS1uI7sbXX8ZkS1JukB4wCLcBGAs/s320/novicinema_umberto_d.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-Pfo4QiXX8F8/Wm83sHgPfsI/AAAAAAAADL4/juSn8FU-jfw7jS1uI7sbXX8ZkS1JukB4wCLcBGAs/s72-c/novicinema_umberto_d.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2018/01/umberto-d.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2018/01/umberto-d.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy