salataları pörsüdüğünde ayaklanan toplumlara: küçük papatyalar

1966 çekoslovakya yapımı, yönetmenliğini ve senaristliğini vera chytilova’nın üstlendiği sedmikrásky (küçük papatyalar); 60’lı yıllardaki balkan gençlik hareketinin göze çarpan filmlerinden biri olup döneminde rejim karşıtlığından dolayı yasaklanmış, yönetmeninin uzunca bir süre ülkesinde film yapamamasına sebep olmuştur. filmin ana karakterleri iki genç kız kardeş, film senaryosunda marie 1 ve marie 2 olarak adlandırılırken, filmde çeşitli isimler ile karşımıza çıkarlar.


açılış sahnesinde, iki kız kendi aralarında görece anlamsız bir diyaloğa başlarlar; fakat kapı gıcırtısını andıran ve kızların her hareketiyle eş zamanlı olarak kulağımızı tırmalayan ses ile "her şey bozuk" önermeleri, karakterlerin ve filmin kök ve uzamının bu doğrultuda olmadığının sinyalini verir niteliktedir. yine aynı sahnede, kızlardan birinin aniden kafasına papatya tacı geçirip "ben bakireyim" deyişi; döneminde vera chytilova ile özdeşleşen feminizm temelli bir giriş sunarken, filmin akışının da bunu argümanlaştıracağının sinyalini verir. sahnenin devamında alaycı bir isyanla bahsettikleri bozulmuş topluma, ani bir kararla katılıp karakterlerimiz de bozulmaya karar verirler. burada bozulmadan kastedilenin ise toplumsal tüketim ve yıkım etkisi olduğu, filmin her sahnesinde seyirciye hissettirilir.

devamında elma figürünün belirmesiyle başlayan görüntüdeki renk değişimleri, akışkan olarak bazı sahnelerde devamlılığını korur. bununla beraber, iki kızın yapısal çözümlemelerini de yapmaya başlarız. çocuk ağzıyla konuşan, istediklerinde vamp bir kadın figürü, istediklerinde bakire, açgözlü ve dahası her şey olabilme özgürlüğünün sınırlarını kendi aralarında çizen bu iki kız kardeş; kendilerinden yaşça büyük erkeklerle yemek yiyip onları trenlerine uğurladıktan sonra, başa sarıp rutinlerine geri dönerler. canlarının istediği şekilde davranan kardeşler, toplum normlarına göre değil; kendi aralarındaki bir çeşit oyuna odaklı yarattıkları sadık sınırlar içinde yaşarlar. filmin feminizm altyapısı burada beliriyor. norm-dışı davranan bu kızlar, yemek yerken dahi bulundukları mekanlar ne kadar şık ve özenli de olsa yığınlarca benimsenmiş "hanımefendi" mizaçlı davranışlar yerine, yine "bozguncu" misyonunu elden bırakmazlar.


dikkat çeken bir diğer sahne ise, karakterlerimizden birinin kendini kelebeklerle kendi normuna göre sansürlemesidir. bu sahnede, karşısındaki adamı hem cezbetmek isteyen hem de ona olan umursamazlığını adamın gözünde ulaşılmaz seviyeye taşıyan kız; kendi sınırları içinde, adeta kendinden verir. yani, her zaman olduğu gibi yine oyuna ve sınırlara sadık kalır. göze çarpan diğer bir detay ise, "bozulma" oyununun taraflar arasında tatlı bir rekabete dönüşmesi. amiyane tabirle bu oyun, "kimin daha çok bozulduğu" üzerine. kendilerine kahve yapmaya giden kadını soydukları sahnede, aralarındaki bu oyunun kirli yüzü ortaya çıkmış oluyor. en başta bozukluğundan şikayet ettikleri "her şey" tanımı içine, şimdi kendilerini de koyarlar; üstelik, dahasını da yapabileceklerini kendi aralarında kanıksarlar. burada devreye giren filmin anti-kapitalist duruşu da, filmin başından sonuna kadar süren yeme çılgınlığına, yani tüketim deliliğine sözde karşı duranların bile bunu yine o karşı çıktıkları sistem içinde ve ona mecbur olarak yaptığını ileri sürüyor.

"neden seni seviyorum diyoruz? yumurta da diyebilirdik. yani sadece bir laftan ibaret."

filmde, toplumun kadın algısını belki de üstünde düşünmeden tersleyen kız kardeşlerin, telefonda bir aşk ilanı eşliğinde kesip yedikleri muz figürü, karşı cinse yapılan bir saldırıdan çok, deyim yerindeyse "bir fazlalığın" eşitliği bozmaması gerektiğini simgeselleştirir. filmin sonuna doğru kendilerini bir ziyafet odasında, yığınlarca yemeğin arasında bulan kızlar bu sahnede toplumun bizzat kendisiyle yer değiştirir. yemek yerken el değmedik şey bırakmayan ve bütün sandalyelere sırayla oturup masanın üstünde gezinerek, hatta bir perdeden moda defilesi yapıp ardından soyunarak geniş özgürlüğün tadına varırlar, tıpkı toplumun geniş kesimlerinin egemenliğinde olduğu gibi. fakat elde ettikleri bu güç ve özgürlük hali, adeta tasması hafif aralanmış bir köpek misali geri dönüşünde bir yıkım barındırır. artık ne kadar onarmaya çalışsalar ve hatta her şeyin eskisi gibi olduğuna kendilerini inandırsalar bile, darmadağın olmuş bir toplumun onarımı asla tam yerin doldurmaz. bundandır ki toplumun, fikirlerin, hatta sistemlerin ölüm vesilesi önceleri özgürlük alanında olduğu sanılan nesnelerin bozulmasıdır.


film karakter ve olay örgüsü açısından kısır olsa da, yorucu çözümlemeler içeren bir yapım niteliğinde. siyaseti, sistemden kaçma ve kabulleniş yanılgısını; kısmen de feminizmi içeren, üstelik bunu absürt kategorisine konacak iki şapşal görünümlü kız üzerinden yapan bu sıra dışı film izlenmeyi hak ediyor doğrusu.
Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,20,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,8,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,52,duyuru,2,elbi pekcan,3,ethan hawke,1,fanzin,11,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,filmekimi 2018,15,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,83,ilginç,6,inceleme,147,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,81,nisan altın,56,noviseçki,15,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,19,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: salataları pörsüdüğünde ayaklanan toplumlara: küçük papatyalar
salataları pörsüdüğünde ayaklanan toplumlara: küçük papatyalar
https://3.bp.blogspot.com/-yFZaWqHfpWY/WiFb96n1X3I/AAAAAAAADAg/pe8odoyispIpKOPk8NbIBsFDklimaOYvACLcBGAs/s320/daisieskapak.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-yFZaWqHfpWY/WiFb96n1X3I/AAAAAAAADAg/pe8odoyispIpKOPk8NbIBsFDklimaOYvACLcBGAs/s72-c/daisieskapak.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/12/salatalar-porsudugunde-ayaklanan.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/12/salatalar-porsudugunde-ayaklanan.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy