metafor dolu bir anlatım: iz (pokot)

polonyalı yönetmen agnieszka holland'ın son filmi pokot (iz, 2017), polonya'nın yabancı dilde en iyi film dalında oscar adayı yapım oldu. ancak bu film, yönetmenin ilk oscar adayı filmi değil. holland, daha önce angry harvest ile yabancı dilde en iyi film (1986) ve europa europa ile en iyi uyarlama senaryo (1992) dalında oscar'a aday olmuştu. holland, filmlerinde yaptığı sert eleştirilerle tanınan bir yönetmen.

bu filminde ise izleyiciye, emekli bir mühendis olan ve kasabada ingilizce öğretmenliği yapan hayvan hakları savunucusu, astroloji düşkünü ve aktivist janina duszejko (agnieszka mandat-grabka) ile sesleniyor. film, duszejko'nun astroloji üzerine söyledikleri ile başlıyor; bu sözlerde bize astrolojinin sadece doğumla ilgili değil, ölümümüzle de ilgili olduğunu anlatıyor. sonrasında filmin mekanını geniş plan çekimlerle tanıyoruz. burası polonya-çek cumhuriyeti sınırındaki klodzko vadisidir. avcılar alacakaranlıkta toplanmışlardır. buradan duszejko'nun evine geçeriz; bialka ve lea isimli iki köpeğiyle -kendi söylemine göre kızları ile- günü selamlar. gayet sakin bir hayatı vardır; fakat bu hayat köpeklerinin kaybolması ile karanlığa gömülür. duszejko'ya göre köpeklerinin kaybolmasından avcılar suçludur; çünkü önlerine ne çıksa öldürmektedirler. duszejko bir gece öğrencileriyle birlikte köpeklerini aradığı sırada bir karaca ölüsü bulur. soluğu komşusunun kapısında alır, çünkü karacanın avlanma yöntemi ona ait bir yöntemdir, kendisini polise ihbar edeceğini söyler. duszejko polise gider; fakat çabası sonuçsuz kalır, polis ne yasa dışı avlanma için ne de kaybolan köpekler için bir şey yapamayacağını söyler. duszejko, konuyu kasabanın rahibiyle de görüşür; fakat rahip, hayvanların insan olmadığını ve öldürülmesinde bir problem olmadığını belirtir. kaçak avcılık ve kürk ticaretinin çürümüş yapısı kasabanın tüm kurumlarını sarmıştır.
 

filmin sonraki sahnelerinde, ileride duszejko'nun yol arkadaşı olacak olan epilepsi hastası, minimalist ve polis teşkilatında  bilişim personeli olarak çalışan dyzio (jakub gierszal) ve butik işletmecisi olan dobra nowina (patrycja krobot) ile tanışırız. nowina, gündüzleri tilki çiftliği işleten, geceleri ise randevu evi ve kumarhane çalıştıran bir adamın kız arkadaşıdır. nowina, filmin bir başka dilidir. holland bu karakter ile "beden" kavramını hayvan sorunsalından alarak kadın sorunsalına geçirir; bir açıdan da feminist bir tavır takınır. dyzio, duszejko'ya her problem için polise gitmemesi gerektiğini anlatır. avcılara karşı işlenen cinayetler devam eder. duszejko'ya göre cinayetleri av hayvanları işlemektedir. bu savının en büyük kanıtı, cesetlerin yanlarında bulunan hayvan ayak izleridir; fakat buna kimseyi inandıramamaktadır. ne yasa dışı avcılık durmuş ne de köpekler bulunmuştur. günler geçer, aylar geçer ve mevsim değişir. karlar altında başlayan film, bahara aktarılır. duszejko ormanda yürüyüş yaptığı sırada boros (miroslav krobot) ile tanışır. boros, darwinist ve ateist bir böcek bilimcidir. duszejko, boros ile dost olur ve insanlığın bir başka yüzünü tanır. boros ile yaptıkları bir konuşmada boros, ağaçların kesilmesini ve ağaçlardaki yaşama son verilmesini "holokost"a benzetir. boros'a göre bu durum, doğaya karşı uygulanan bir soykırımdır. bu diyalog, insanlık tarihine hem bir gönderme hem de bir eleştiri niteliğindedir. boros, kasabaya bir böcek türünü araştırmak için gelmiştir ve araştırması bitince kasabadan ayrılır. duszejko ve komşusu matoga ile kostümlü bir eğlenceye katılırlar; aynı eğlencede aynı zamanda bir avcı olan belediye başkanı da vardır. belediye başkanı ertesi gün ölü bulunur.


duszejko, kilisedeki vaaza katılır; rahibin insanın doğaya hakim olması gerektiğini söylediği anda duszejko çıldırır. ilk sahnelerde tanıdığımız ya da tanıdığımızı sandığımız kadın yoktur artık; duszejko din, devlet ve iktidar karşısında çaresiz kalmıştır. aslında bu öfke insanlığın yoz yapısına bir karşı duruştur. son cinayet tilki çiftliği sahibine karşı işlenir. film artık çözülmeye başlamıştır; cinayetleri duszejko işliyor ve cesetlerin etrafına hayvan ayak izleri bırakıyordur. bunu avcılar tarafından öldürülen köpekleri ve diğer av hayvanları için yaparak onların intikamını alıyordur. matoga, bu durumu onun başlatmadığını söyler. dyzio ve  nowina'yı da yanlarına alıp kaçarlar. son sahneye girilirken nowina, dyzio, matoga, boros ve duszejko'nun mütevazı hayatlarını görürüz. son sahnede, duszejko'yu orta plan bir çekimde çalıların arasında köpekleriyle koşarken izleriz. onlar, yavaş yavaş kaybolurlarken, biz de doğayla baş başa kalırız. duszejko, doğayla iç içedir; hatta o, artık doğanın ta kendisidir.


holland, filmi olga tokarczuk'un drive your plough over the bones of the dead romanından yazarla birlikte uyarlamıştır. yönetmen bu film ile "beden" kavramının modern toplumdaki çıkmazına kara bir ışık tutar. hukukun yozlaşmış yapısını ve haksız bile olsa güçlünün yanında saf tutuşunu sert bir dille eleştirir. bir açıdan da hayvan haklarının sinematografik bir dilidir. astrolojik, felsefi, toplumsal birçok sözü içinde barındıran yapım, berlin film festivalinde gümüş ayı ödülü  ile ödüllendirilmiştir.

filmde kullanılan müzik ve çekim planları ustalıkla metafor haline getirilmiştir. bu konuda ödüllü görüntü yönetmeni jolanta dylewska ve film müzisyeni antoni lazarkiewicz'i de takdir etmek gerekir. aynı zamanda filmin öyküsünde gerilimin tırmandığı noktalarda görüntü ve müziğin çok güzel bir şekilde harmanlandığını da hissederiz.

gerilim, polisiye ve kara mizah türlerinin ögelerini içinde bulunduran pokot, oscar'ı alır mı bilinmez ama izleyiciye söyleyecek çok sözü olduğu bir gerçek.

                      
Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,19,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,7,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,46,duyuru,2,elbi pekcan,2,ethan hawke,1,fanzin,10,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,82,ilginç,6,inceleme,131,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,75,nisan altın,55,noviseçki,14,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,16,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: metafor dolu bir anlatım: iz (pokot)
metafor dolu bir anlatım: iz (pokot)
https://2.bp.blogspot.com/--sXh4o-d_Fw/WhW4jYD4mCI/AAAAAAAADAA/N72qdCc4tRob7G6Qv4moOHMM8CkDAX0DQCLcBGAs/s320/pokotkapak.jpg
https://2.bp.blogspot.com/--sXh4o-d_Fw/WhW4jYD4mCI/AAAAAAAADAA/N72qdCc4tRob7G6Qv4moOHMM8CkDAX0DQCLcBGAs/s72-c/pokotkapak.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/11/metafor-dolu-bir-anlatm-iz-pokot.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/11/metafor-dolu-bir-anlatm-iz-pokot.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy