abbas kiarostami'nin deneysel çalışması: on

şüphesiz ki iran, gerek yaşam standartları gerekse yönetim biçimi göz önünde bulundurulduğunda, sosyolojik problemlerin en çok yaşandığı, birçok açıdan sansürün yoğun bir şekilde hissedildiği bir ülke.

her toplumun kendine has kültürüyle "biricik" olduğu su götürmez bir gerçek. ne var ki, iran kültürüyle yoğrularak büyüyen iranlıların sanat anlayışı, yıllar içinde açmazlara sürüklendi. bu açmazlardan en göze çarpanı, iran sinemasının aktivizm dayanaklı üretilen içeriklerinin sayısal açıdan fazlalığı oldu. bir toplumda yaşanan sıkıntıların eserlerde işlenmesi ne kadar elzem olsa da; özellikle avrupa sinemasında kendine bolca yer bulan bireysel filmler, iran yapımlarında oldukça boşlandı. bu "boşlama" tavrı; günümüzde iran sineması olarak adlandırdığımız, her daim kişi ve kurumlarda kavgalı, mücadaleci ruhlu eserlerin ortaya çıkmasına kaçınılmaz olarak sebebiyet verdi. tüm dünyanın hafızasında "sansür yuvası" bir ülke olarak yer eden iran, ne yazık ki bu imajını uluslarararası platformlarda gösterilen aktivist yapımlarla iyiden iyiye sağlamlaştırdı. bu özellik, zor şartlar altında çalışan, mücadeleci ruhlu sinemacılar için ilham verici bir kaynak olsa da, iran sinemasını sanılandan çok daha fazla bir biçimde sınırlandırmış oldu. öyle ki pek çok uluslararası majör festivalde, iran'da yaşanması muhtemel sıkıntılara odaklanmayan filmlerin yönetmenleri vurdumduymazlıkla eleştirildi. bunun tam tersi bir durum olarak da, bazı yönetmenler yaşadıkları toplumsal mağduriyetleri birer propaganda malzemesi olarak görerek yaşadıklarını ağır dramatize etme yoluna gittiler.

bu noktada abbas kiarostami sinemasını ele aldığımızda, yukarıda belirtilen kategorilerin herhangi birine tam olarak girmediği görülebilir. onun yapımlarında azınlık grupları, gerçekte oldukları gibi kendilerine yer bulur. ne ağır mağdur olarak lanse edilir ne yaşadıkları zorlanmalar yok sayılarak seyirciye gösterilmekten kaçınılır. bu nedenledir ki abbas kiarostami, iran sineması için bir mihenk taşı olmakla beraber en şeffaf yönetmenlerinden biri olarak gösterilebilir.


abbas kiarostami, istanbul film festivali'nde kısa süre önceki ölümünün anısına yakın bir dostunun projesi olan abbas kiarostami ile 76 dakika, 15 saniye isimli belgeselle seyirciyle buluşmuştu. yönetmenin 2002'de çektiği dah (on), klasik sinema tekniklerinden sıyrılarak yeni ufuklara yelken açmayı başaran sade bir yapım. öykü, iran toplumu içerisinde kendini görece modern olarak tanımlayan bir kadının şoförlüğünde, tek mekanda geçmekte. aynı otomobil içerisinde farklı zaman dilimlerinde 10 ayrı yolculuğa tanıklık eden film, genelinde kadınların kapalı kapılar ardındaki sorunlarını ele alıyor. neredeyse hiç hareket etmeyen; sabit kamerayla çekilmiş oldukça uzun sekanslar içeren yapım, çıkış noktasını iran'da tartışmalı bir konu olan, bir kadının eşinden boşanıp başka bir erkekle birlikteliğinden alıyor. filmin neredeyse tek erkek oyuncusu çocuk yaştaki amin; annesinin kontrolündeki araçta, annesinin kendince sorumsuz davranışlarını kesin bir dille reddeden, bir nevi iranlı kadınların yetişkin bir erkekten duymaya alışık oldukları kalıplaşmış yargıları dillendiren bir temsili karakter.
                                                                     

film boyunca birbirinden farklı statüde ve farklı meselelere odaklanmış karakterlerin misafir edildiği otomobilde; yolda kalmış bir yaşlının, evlenmek üzere olan ancak ilişkisinde problemler yaşayan bir gelin adayının, tahran sokaklarında hayat kadınlığı yapan birinin hayata bakış açısının, muhtemel gündelik problemlerinin nasıl olabileceği gibi konuların işlenmesine tanıklık ederiz. bu tanıklık sırasında karakterlerin önlerine çıkan engellerin kaynağının ne olduğunu, kötülüğün çıkış noktası gibi meselelerin de üzerinde düşünmeye itiliriz. doksan dakikaya yayılan film boyunca göze çarpan bir başka detay ise, pek çok sahnede adları geçen erkek karakterlerin sesleri dışında kadrajda kendilerine yer bulamayışlarıdır. bunun sebebi olarak da, baş karakter olan "sürücü"nün işittikleri sözler dışında bu erkekleri dikkate almayıp, net bir dille yok saymasıdır.

dakikalar geçtikçe filme ev sahipliği yapan otomobilin; karakterlerin adeta günah çıkarttıkları, akıllarından geçenleri hiçbir zorunluluk ya da otosansüre başvurmadan dillendirdikleri bir ortama dönüştüğü gözlemlenir. geçtiğimiz günlerde otomobil kullanma haklarını nihayet kazanabildikleri suudi arabistanlı kadınlar gibi, iran kadınları için de otomobil imgesinin ne denli önemli olduğunu belirtmekte fayda var.


özetle; bu yapımın asıl meselesi, tıpkı filmin sürücüsü gibi tepki çekeceğini bile bile inandıkları yolda ilerleyenlerle, gerçeklerle yüzleşmekten korkan ve otomobil metaforu gibi "kurtarılmış bölge" sınırları dışına çıktıklarında kurmaca dünyalarına dönmekte sakınca görmeyenlerin üsluplarını bozmadan çatışmasıdır.

Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,20,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,8,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,52,duyuru,2,elbi pekcan,3,ethan hawke,1,fanzin,11,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,filmekimi 2018,15,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,83,ilginç,6,inceleme,147,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,81,nisan altın,56,noviseçki,15,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,19,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: abbas kiarostami'nin deneysel çalışması: on
abbas kiarostami'nin deneysel çalışması: on
https://1.bp.blogspot.com/-fjOuNx73DG0/WeuyIjBi0sI/AAAAAAAAC1c/8WGfk28ivPMwhV-gE6aJTOc447ctjeHugCLcBGAs/s320/on_kapak.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-fjOuNx73DG0/WeuyIjBi0sI/AAAAAAAAC1c/8WGfk28ivPMwhV-gE6aJTOc447ctjeHugCLcBGAs/s72-c/on_kapak.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/11/abbas-kiarostaminin-deneysel-calsmas-on.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/11/abbas-kiarostaminin-deneysel-calsmas-on.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy