sürrealist bir kara komedi: şarküteri (delicatessen)

1991 fransa yapımı delicatessen (şarküteri) filminin yönetmen koltuğunda, izlememiş olanların bile muhakkak işittiği amelie (la fabuleux destin d'amélie poulain) filminin de yönetmenliğini ve senaristliğini üstlenmiş bir isim var: jean-pierre jeunet. ayrıca, yine yönetmen ve senarist olarak marc caro ona eşlik ediyor. açılış sahnesinden itibaren, çoğu auteur yönetmenin filmlerinde de olduğu üzere, bir jeunet filminin içine girmiş olduğumuzu anlıyoruz. korkutucu bir mekanizma içindeyken dahi güldürü temelli tablolar çizen; sinematografik etkilerle ve içinde barındırdığı armoniyle beraber seyirciyi düşündüren sürrealist bir yönetmen olan jeunet, özgün senaryoların yönetmeni adeta.

konusu itibariyle, kıyamet sonrası bir toplumda insanların yaşadığı kıtlığın sonucu olarak karşımıza ilginç manzaralar ve karakterler sunan film, karakterlerin tuhaf yeme alışkanlıklarıyla daha da ilginç bir hal alıyor. palyaçoluğu bırakmak zorunda kalıp bir şarküteride işe başvuran ana karakterimiz louison (dominique pinon), hala etobur kalmakta direten apartman üyelerinin bir yardımcı değil de, bir "ana yemek" arayışlarından habersiz apartmanda işe başlıyor. kendimizi son derece distopik bir apartmanın içinde bulurken aç kalan insanların, apartman üyelerinden robert ve arkadaşının yaptığı hayvan sesleri çıkaran mekanizmalar gibi ilkelleşmeye ve duygusal açıdan körelmeye başladığını görürüz. bu tür bir yozlaşmanın dışında kalabilmeyi başaran julie'nin ise "belki de yanlış yaptığını bilmediğini," babası, yani kasap karakteri, apartmanın oluşturduğu faşizmin başını çekiyor.


bunun yanında, bir yatağın gıcırdayan telleriyle uyumlu bir melodi oluşturulan sahne, jeunet tarzını çok iyi yansıtıyor. bu sahnede, bütün apartmanın uyum sağladığı arzu nesnesi, karakterlerin dünyasındaki farklı boşluklarla eşleşiyor. filmde, yozlaşmadan ve distopyadan arınmış louison ve julie’nin her ikisinin de müzik aleti çalıyor oluşu ise, sanatın değdiği ruhların direnişine dair iyi bir mesaj niteliğinde.

julie’nin louison’u apartmanın akşam yemeği olmaktan kurtarmak için yardım istediği yer altı etobur avcılarının, kıyamet sonrası oluşmuş yerel faşizmlere karşı birleşen küçük isyan gruplarına dem vurduğunu söylemek mümkün. kendi küçük çıkarlarını gözetirken; elde etmek üzere anlaştıkları iyi niyetli amaçlar için çabalarken bile kayıp vermeye mahkum oldukları belirtiliyor. filmde louison ve julie’nin yaşadığı çekim ise aşktan ziyade, oluşması istenen sevgi niyetli bir dayanışmanın göstergesi.


apartman "sakinlerinin” hepsi birbirinden orijinal. evli ve iki çocuklu bir çift, sosyal statü olarak en alt katmanı oluşturuyor. açlığın en dayanılmaz halini yansıtan bu aile, bu durumdan kurtulmak için kendi içlerinden birini feda etmeye göz yumar duruma geliyorlar. diğer bir kattaki kadın karakterin, tüm zevklerden arınmış nispeten burjuva yaşantısı, borulardan yayılan ölüm çağrılarına karşılık olarak çeşitli intihar girişimleriyle sonuçlanıyor. bu girişimlerin her defasında ironik bir şekilde "başarısız" oluşu gülümseten anlar yaratıyor ve neredeyse her karakter ölümle ilişik olarak karşımıza çıkıyor. bazıları av, bazıları avcı, bazıları ise gönüllü kurban.


filmin kapanış sahnesi ise, bir ressam elinden çıkmış tablo kalitesinde. filmin akışında aralıklarla karşımıza çıkan görsel ve melodik uyum, son sahnenin karartılardan arınmış ışığı eşliğinde kıyamet sonrası, yeni bir döneme giriş yapıyor. üstelik bu sefer, insanlar olmasa bile ölüm açlığını doyurmuşa benziyor.


Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,20,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,8,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,52,duyuru,2,elbi pekcan,3,ethan hawke,1,fanzin,11,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,filmekimi 2018,15,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,83,ilginç,6,inceleme,147,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,81,nisan altın,56,noviseçki,15,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,19,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: sürrealist bir kara komedi: şarküteri (delicatessen)
sürrealist bir kara komedi: şarküteri (delicatessen)
https://1.bp.blogspot.com/-UWM8kD2En8M/Wet4kAX9WRI/AAAAAAAAC0k/bGr8bc-OcWoXz31nz20rfv10rtEEJ4_dgCLcBGAs/s320/delicatessenkapak.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-UWM8kD2En8M/Wet4kAX9WRI/AAAAAAAAC0k/bGr8bc-OcWoXz31nz20rfv10rtEEJ4_dgCLcBGAs/s72-c/delicatessenkapak.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/10/surrealist-bir-kara-komedi-sarkuteri.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/10/surrealist-bir-kara-komedi-sarkuteri.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy