"yaratık"ın yaratıcısı, hans rudolf giger

başta alien filmi olmak üzere, sinema dünyası için yarattığı olağanüstü yaratıklar ve set dekorlarıyla bilinen h.r. giger (hans rudolf giger), 1940 yılında isviçre'nin chur kentinde dünyaya geldi. oldukça normal, orta sınıf bir ailede büyüdü. babası bir eczacıydı. bir gün babasının çalıştığı yerden ona inceleme amaçlı verilen gerçek kafatasını gören küçük "hansruedi," bu kafatası karşısında adeta büyülenmişti.

böylece karanlık ve tekinsiz olana karşı ilgisi giderek arttı. resimlerinin toplandığı ilk kitap olan necronomicon (1977) bile, abdul alhazred'in ölülerin nasıl diriltileceğini; ruhlarla nasıl konuşulabileceğini ve güçlü bir tanrı olan azathoth'u anlattığı lanetli büyü kitabıyla aynı adı taşıyordu. ama kitabına bu adı verirken, büyük bir hayranı olduğu, korku üstadı h.p. lovecraft'ın en iyi öykülerini topladığı, aynı adlı kitabından etkilenmiş olması da muhtemeldi. giger, insan aklı ve doğasını; endüstrileşmenin beraberinde getirdiği korkunç sonuçları hiçbir sanatçının yapamadığı kadar güçlü ve rahatsız edici bir şekilde ortaya koyuyordu.

(necronomicon - h.r. giger, 1977)

modern toplumlarda hızla gelişen teknoloji, kıyamet boyutuna gelmiş şiddet, cinsel sapkınlıklar ve aşırı tüketim koşullarının beraberinde getirdiği bireylerin kendilerine, başkalarına ve doğaya karşı yabancılaşması gibi konular, giger'in temel öğelerini oluşturuyordu.

eserleri genellikle "biomechanoid" olarak anılıyordu. modern insanla iç içe geçmiş baş döndürücü teknolojik gelişmelerin yaşandığı 20. yüzyılın ruhunu anlatmak için, bu en uygun kavramdı. giger de bunun farkındaydı ve 1990 tarihli kitabına, "biomechanics" adını verdi. kitap, insan vücuduna dair teknolojik icatların geliştirildiği bir dönemin içinde ortaya çıkmıştı. öyle icatlar gelişmekteydi ki, teknoloji ve biyoloji arasındaki sınırlar bulanıklaşıyordu. 20. yüzyıl aynı zamanda, sonsuz şiddet ve yıkımın yaşandığı bir dönemdi. kanlı savaş ve devrimler, korkunç rejimler, soykırımlar, işkenceler ve uluslararası terör hüküm sürmekteydi. buna ek olarak, 20. yüzyıl medyasının da bir numaralı besin kaynağı, ölümdü. kimi araştırmacılara göre amerikalı bir çocuk, ilkokulu bitirene kadar televizyonda sekiz binden fazla ölüme ve iki yüz binden fazla şiddet olayına tanık oluyordu.

(elp xi -  h.r. giger)

giger'in biomechanoid sanatı, 20. yüzyılın ruhunun önemli unsurlarının tamamını kapsıyordu. çokça taklit edilmeye çalışılan; ama taklit etmenin pek de mümkün olmadığı tarzında, anatomiyi ve tehlikeli mekanik cihazları bir araya getiriyordu. sapkın cinselliğin ve şiddetin öğeleri ile ölüme ilişkin simgeler birbirine karışıyordu. kafatasları ve kemikler, cinsel organlarla veya makinelerle kusursuz bir şekilde iç içeydi - ortaya çıkan tablolar da şevk, şiddet, ıstırap ve ölüme dair semboller haline geliyordu. elbette, bütün bu eserlerde satanik bir boyutun da bulunduğu söylenebilirdi. modern zamanların savaşları da giger'in ele aldığı konulardan biriydi - savaşı, gündelik bir gerçek veya yakın gelecekte olası bir durum olarak işliyordu. örneğin; necronomicon ii kitabındaki çizimlerden birinde, üç başlı bir iskelet figürünün başında miğfer bulunuyordu ve resmin tamamı savaşa, ölüme ve cinsel saldırılara dair sembollerle doluydu. bunun yanı sıra, birçok resmi geleceğin çirkin yüzüne odaklanıyor; insanlığın ölümcül teknolojik oyuncaklar ve nükleer kış tarafından tahrip edileceği kehanetinde bulunuyordu. "atomik çocuklar" (atomic children) eserinde, nükleer savaştan sağ kurtulan bir grup grotesk mutant insan resmediliyordu.

(atomic children - h.r. giger)

eserlerinin altında büyük psikolojik anlamlar yatıyordu. doğum öncesi ve doğum sonrası dönemler; cinsellik, şiddet ve acı gibi kavramlar, giger'in sanatını anlamak için büyük önem teşkil ediyor. psikanalizin babası sigmund freud'dan; doğum travması teorisiyle bilinen otto rank'ten; ortak bilinçdışı ve arketip kavramlarını ortaya koyan carl gustav jung'dan oldukça etkilenmişti. giger, aylar boyunca rüyalarını analiz etmeye çabalıyordu - kendini keşfetme uğraşları ona ilham olarak geri dönüyordu. bunun da en büyük örneği, "psikiyatr için bir ziyafet" (a feast for the psychiatrist) koleksiyonudur.

(a feast for the psychiatrist - h.r. giger, 1966)

giger, birçokları için anlaşılması güç bir sanatçıydı ve sanatı yıllar boyunca çok ağır eleştirilere maruz kaldı. sanat eleştirmenleri; onun ahlaki değerlerini, karakterini ve akıl sağlığını sorguladılar. buna rağmen, sanat dünyasının öne çıkan isimleri ona hayranlık duyuyordu. ernst fuchs, martina hoffman, salvador dali gibi ressamlar; alejandro jodorowsky, ridley scott, oliver stone gibi yönetmenler eserlerini övgüye boğuyordu. alien filmi için ortaya koyduğu çalışmalar ona oscar'ı da getirmişti.

yine de, kimi insanlar ona eşsiz sanatı veya derin psikolojik anlayışı nedeniyle hayranlık duymuyordu. gruyeres şehrinde bulunan müzesine ziyaretçilerin bir kısmı goth kültürüne olan meraklarından veya giger'in işlediği karanlık temaların şok edici etkisini deneyimlemek için geliyordu. hatta, bazıları onu kara büyüye meraklı bir büyücü olarak görüyordu; çünkü eserlerinin çoğunda satanik öğeler baskındı. giger'in gündelik yaşamında oldukça çekingen ve kibar bir adam olduğunu görmek onları çok şaşırtıyordu. ancak giger; yalnızca kaygılarıyla, güvensizlikleriyle ve sol omzunda oturan şeytanla yaptığı resimler sayesinde başa çıkabilen bir adamdı.

sinemaya ise, bir hayranı olan jodorowsky ile adım attı. jodorowsky, frank herbert'in romanından uyarlayacağı dune filmi için her şeyin en iyisi olmasını istiyordu. bu nedenle, filmin storyboardı hazırlanırken, mekan ve savaş araçları tasarımlarını hazırlaması için giger'e gitti. sonuçta, jodorowsky'nin dune filmi hiçbir zaman çekilemedi; ama hazırlanan kallavi storyboard, gelecek nesil bilim kurgu filmlerine ilham oldu ve tabii, film yapımcılarının dikkatini h.r. giger ismine çekti.

(dune tasarımları - h.r. giger)

1978 yılında, alien filmini yönetmenliğine ridley scott gelmeden önce, senarist don o'bannon, giger ile görüşmüş ve alien'ın üç yaratığının - chestbuster, facehugger ve yetişkin formu - nasıl olacağına dair, bazı eskizler çıkarması için anlaşmıştı. scott geldikten sonra, o'bannon ona h.r. giger'in ilk dönem çalışmaları olan, necronom iv ve necronom v resimlerini gösterdi. scott, resimlere hayran kalmıştı. öyle ki, giger yaratık için sıfırdan tasarımlar yapmak istediğinde scott karşı çıkarak, yaratığın bu gördüğü iki resimdeki gibi olması gerektiğini söyledi. sonuç olarak, meşhur yaratık necronom iv resmindeki gövde ile necronom v resmindeki kafanın birleşiminden meydana geldi.

(necronom iv & necronom v - h.r. giger)

alien, oyuncuların zorlu ve klostrofobik mekanlarda çalışmasını gerektiriyordu. oyuncular bu durumdan pek memnun olmasalar da, ridley scott gerçekçi bir şekilde paranoyak oyunculukların çıkmasını buna bağlıyordu. karakterlerin, diken üstünde ve korku içinde olmalarını istiyordu - bu yüzden, son ana kadar hiçbirine giger'in "yaratık"ını göstermedi. filmin çekimleri bittikten sonra, yaratığın filmde kullanılan maketi bir sinemanın girişine yerleştirildi. ancak, sinemaya gelenlerden biri bu maketin şeytanın bir işi olduğuna inanarak ateşe vermeye çalışırken yakalandı.

filmin geneline hakim olan karamsar havada da giger'in payı büyüktü. gezegenin arazisini ve terk edilmiş uzay gemisini tasarlayan giger, bazılarını mezbahadan aldığı gerçek hayvan kemikleriyle "doğal" bir görüntü elde etmeyi başardı. mekan tasarımları konusunda oyuncu vanessa cartwright, "giger'in seti çok erotikti. yani, her yerde cinsel organlar vardı ve bütün set bir tür rahmin içine giriyormuşsun gibi hissettiriyordu. ve bu gerçekten çalışmanızı sağlıyordu." diyerek, h.r. giger'in sanatı hakkında da genel bir bakış sunmuş oluyordu.

(h.r. giger, alien'ın setinde)

mitoloji konusunda uzman olan joseph campbell, üniversitede verdiği bir derste, mitolojiyi konu alan resimlerdeki cehennem tasvirlerinin, cennet tasvirlerine göre çok daha dikkat çekici olduğunu söylemiştir. bunun nedeni de, mutluluk ve neşenin aksine, acı çekmenin birçok farklı formda deneyimlenebilmesidir. kimbilir, belki giger de bunun farkındaydı ve insanın kendi içindeki karanlık cehennemi sanatına yansıtmayı tercih etti.



Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,19,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,7,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,46,duyuru,2,elbi pekcan,2,ethan hawke,1,fanzin,10,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,82,ilginç,6,inceleme,131,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,75,nisan altın,55,noviseçki,14,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,16,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: "yaratık"ın yaratıcısı, hans rudolf giger
"yaratık"ın yaratıcısı, hans rudolf giger
https://1.bp.blogspot.com/-t9sVrc20Hx4/WTKJEjyRT5I/AAAAAAAAB0g/Cg1sQRk-iskWzNak6stdtNAktn20WaETQCLcB/s320/giger.png
https://1.bp.blogspot.com/-t9sVrc20Hx4/WTKJEjyRT5I/AAAAAAAAB0g/Cg1sQRk-iskWzNak6stdtNAktn20WaETQCLcB/s72-c/giger.png
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/06/yaratkn-yaratcs-hans-rudolf-giger.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/06/yaratkn-yaratcs-hans-rudolf-giger.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy