uyum süreci daima sancılıdır: harmony lessons analizi

kazak yönetmen emir baigazin’in yazıp yönettiği ilk filmi uroki garmonii (harmony lessons - 2013), şu ana kadar beni etkileyen nadir filmlerden biridir. arkadaşları tarafından hor görülemeyecek bir aksilik, bir durum karşısında kalarak; daha doğrusu durumla karşı karşıya bırakılarak küçük düşürülmemesi gerekirken, konunun bir çeteyle bağlantısı olan okuldaki zorba yeni yetmeler tarafından farklı yöne çekilerek tüm arkadaş çevresinden dışlanmasına sebep olabilecek bir şekilde sonuçlanmasıyla ilerleyen bir film.


homoseksüel yönelimi olmayan aslan’ın, okuldaki öğrencilerin gözünde korku salıp, iktidar kurmak ve kendi  otoritelerini güçlendirmek amacıyla zorbalığa başvuran, mafyalar için haraç toplayan yeni yetmeler tarafından bir hedef haline getirilmesi işleniyor. bu hedef durumundaki aslan ise en ağır yaptırım olan sosyal çevresinden, arkadaşlarından tecrit edilerek zorbaların yalnızlaştırması sonucu cinayet başta olmak üzere zorunlu bir intikam olayının girdabına doğru yavaş yavaş sürükleniyor. bir yandan saygınlığını ve arkadaşlarını kazanmaya bir yandan da zorunlu tecrit altında okul ortamında var olmaya çalışırken ruh halini sürekli banyoda yıkanma başta olmak üzere, ruhundaki kir ve pisliklerden arınmaya çalışması olarak bizlere gösteriyor. her ne kadar film bizlere aslan’ın bu saygınlığı kazanma gibi bir çabasının olmadığını gösterse de haraç toplayan mafya özentisi çocukların onunla görüşmesini istemedikleri diğer öğrencileri tehdit ve şiddet kullanarak sindirmesine dayanamayarak en son çare olarak tetiği çekiyor. yaşadığı bu sıkışmışlıktan kurtulmaya çalışması iyi bir şekilde betimlenirken, arkadaşı mirsayın’ın ona kurtuluş olarak sunduğu, yaşadıkları bunalımlarından kaçış yaratmak için önerdiği atari salonu filmde önemli bir nüve olarak var oluyor. bu bunalımlardan  yararlanan sistemin insanlara, hayatın gerçeklerinden kaçması için bir nevi illüzyon yöntemi olarak sunan ve benzer bir şekilde uyuşturucu işlevi gören atari salonundan bahsetmesi ve sürekli üzerinde durması önemli bir nokta olarak filme dahil oluyor.


filmin başındaki koyunun yenmek için öldürülmesi ve bu öldürülme sahnesinin birebir izleyicinin gözünün önünde gerçekleşmesi aslında yönetmenin, vahşi ve acımasız bir varlık olan insan tasvirini vurgulaması olarak okunması tarafındayım. aslan’ın annesiyle olan “insan, et yemeden yaşayabilir mi?” diyaloğu ve sonrasında aldığı “hayır” cevabı da bu insanlık durumu hakkındaki acımasızlık ve vahşilik kavramlarını filmin alt metninde başarılı bir şekilde işlemeyi başarıyor.


alfred adler[1] herhangi bir bireyin çevresi karşısında saygınlığını yitirmesi durumunda, eksiklik duygusunu derinden hissedip bu eksiklik duygusunun kontrolü altında saygınlığını kazanabilmek için pozitif yönde bir ruhsal devinim sürecine girdiğini belirtir. bu süreç aslında o kişide, çabanın yeterliliğe ulaşması için ruhsal durumunun ona kendi kendini geliştirmesi konusunda yardımcı konumda bulunduğundan bahseder. aslan’ın başta pozitif bilimler olmak üzere, kasabada kısıtlı imkanlara sahip olsa dahi deneyler yaparak bilime olan merakını gösteriliyor, bu merak aslında önemli bir işaret olarak yer alıyor filmde. bahsettiğimiz bu merak özünde ruhsal devinim süreci sonrası gerçekleşen olumlu bir sonuçtur. adler`in kuramıyla yaklaşmaya devam edersek eğer bireyin çevresinin değer, ilke ve benzeri kabullenim şartları içerisinde, kendi topluluğuna dahil etme sürecinde şiddet olgusunun olumlanması durumunda, topluluğa girmek isteyen bireyin bu normları yerine getirebilmek için şiddete başvurmasının gayet normal görülebilecek bir durum olarak kabul eder.


her grubun içerici ve dışlayıcı özellikleri göz önüne alınırsa, şiddetin olumlandığı durumlarda gruba dahil olabilmek için daha doğrusu sosyal konumunu kazanabilmek için aslan’ın şiddete başvurması şaşırılacak bir durum değildir. sınırları koyan kişinin sosyoekonomik durumuna bağlı olarak konumlanan sosyokültürel çevresidir.[2]


alıntılar:
1 - adler, a. (2002) “insanı tanıma sanatı”, say yayınları.
2 - barth, f. (1969) “ ethnic groups and boundaries. introduction,” barth,f (ed.) ethnic groups and boundaries. the social organization of cultural difference içinde, oslo: universitetsforlaget, 09-38, praksis sayı:28
Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,20,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,8,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,52,duyuru,2,elbi pekcan,3,ethan hawke,1,fanzin,11,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,filmekimi 2018,15,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,83,ilginç,6,inceleme,147,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,81,nisan altın,56,noviseçki,15,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,19,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: uyum süreci daima sancılıdır: harmony lessons analizi
uyum süreci daima sancılıdır: harmony lessons analizi
https://2.bp.blogspot.com/-a2bZeGOizZQ/WQ4E831Q_RI/AAAAAAAABmk/L12LBe4Z3norBVlrq71AHArPg6r0-FYdgCLcB/s320/kapak.jpg
https://2.bp.blogspot.com/-a2bZeGOizZQ/WQ4E831Q_RI/AAAAAAAABmk/L12LBe4Z3norBVlrq71AHArPg6r0-FYdgCLcB/s72-c/kapak.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/05/uyum-sureci-daima-sancldr-harmony.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/05/uyum-sureci-daima-sancldr-harmony.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy