jonathan demme'nin sinemasına son bir bakış

roger corman'ın hızlandırılmış film okulu'ndan* mezun olan jonathan demme, istismar filmlerinden kısa sürede sıyrılarak insani sorunları ve duyguları ön plana çıkaran; kimi karanlık konuları da aynı şekilde müthiş bir merakla izleyicisine sunan bir sinema anlayışını benimsedi. kariyerinin belki de en başından beri toplumda yoksul ve dezavantajlı konumda bulunanların, temsil imkanı bulamayan ırklar ve üçüncü dünya ülkelerinin vatandaşlarının acılarını paylaştı. bu konuda önemli bir örnek olarak 1987'de çektiği haiti: dreams of democracy belgeseli gösterilebilir. bunun da yanı sıra, amerikan sinemasının pek de alışkın olmadığı bir şekilde, filmlerinde güçlü kadın başrollere yer verdi. bu güçlü kadınlar, tıpkı erkek karakterler gibi çeşitli yönleriyle veriliyor ve erkeklerle eşitlikçi ilişkiler kuruyorlardı.


veteriner olma hayalleriyle girdiği florida üniversitesi'ni sayısal derslerde başarı gösteremediği için bırakan demme, o sırada üniversite gazetesi için film incelemeleri yapıyordu. kendisi bu durumu "bir kez filmler hakkında yazmaya başladığınızda, geri dönüş yoktur" şeklinde açıklıyordu. bu nedenle okulu bıraktıktan sonra yerel bir gazete için incelemelerine devam etti. babası robert demme, miami'deki fountainbleau oteli'nin reklam sorumlusuydu. oğlunu, arkadaşı joseph e. levine ile tanıştırdı, levine onun film incelemelerinden oldukça etkilenmişti. böylece jonathan demme, avco embassy (bugünkü adı embassy pictures) stüdyosu için çalışmaya başladı. sonraları londra'daki bir şirket için reklam metinleri yazmaya başladı, bu sırada good morning, steve adında bir kısa film çekti. en sonunda roger corman'ın irlanda'da çekilecek filmi von richthofen and brown filmi için reklam sorumlusu olarak çalışmaya başladı. von richthofen'den sonra corman, kurduğu yeni şirket için jonathan demme'ye arkadaşı joe viola ile birlikte bir motosikletçi filmi yazıp yazamayacağını sordu. demme'nin anlattığına göre corman ona "jonathan, sen reklam filmlerinin yapımcılığını yapmadın mı? o zaman neden benim filmlerimin yapımcılığını üstlenmiyorsun?" diye sordu. böylece 1971 tarihli angels hard as they come filmi ortaya çıktı.

demme'nin corman için yaptığı ilk filmler, basit formüllere ve ucuz numaralara dayanıyordu. ama demme, her filme müthiş bir hırs ve enerji katmayı başarıyordu. corman'ın yönetmenleri çok kısa sürede çok ucuza film yapmayı iyi bir şekilde öğreniyorlardı. ancak, demme'nin corman'dan öğrendiği en önemli şey, filmin her karesinde izleyicinin dikkatini çekecek bir şeye yer vermek (bir bilgi kırıntısı, bir eşya, bir özne veya bir manzara) oldu. demme, filmin sürekli hareket halinde olmasının ne kadar önemli olduğunu fark etti ve kariyeri boyunca da buna sadık kalarak filmler yaptı. örneğin, kuzuların sessizliği filminin ön gösteriminde film oldukça hızlı ilerliyor gibi görünüyordu. buna rağmen, birkaç hafta sonra jonathan demme iki sahneyi daha içinde yeterli aksiyon olmadığı için çıkardı.

bir kadın ve hapishane istismar filmi olan caged heat, bugün bile türünün en iyi örneği olarak kabul ediliyor. filmde, kadın ve erkek arasındaki güç dengesizliği; adaletin nasıl zenginden yana olduğu; amerikan hapishanelerinin amerikan toplumundaki siyasi ve cinsel önyargıları yansıttığı da gösteriliyordu. kuşkusuz bütün bu toplumsal eleştiri jonathan demme'nin katkısıydı. roger corman da yönetmenlerinin böyle katkılar yapmasını engellemiyor, aksine onların böyle mesajlar vermesi konusunda onları teşvik ediyordu. elbette, tek bir koşulla: bu mesajların yanı sıra bolca aksiyon ve çıplaklık gösterilmeliydi.


demme'nin filmleri, angels hard as they come filminden itibaren giderek yönetmenin siyasi görüşlerini daha çok yansıttığı bir alan oldu. demme devrimci hareketleri, toplumsal ve ekonomik baskıları veya bütün bunların etkilerini dramatize ederek vermiyordu. onun yerine, bunların nedenini araştırıyordu. örneğin crazy mama filminde, çiftliklerini kaybeden bir aile üzerinden amerikan kapitalizmini inceliyor ve hicvediyordu.

jonathan demme sinemasının gelişimi, yönetmenin kendi sinematik formu üzerinde tam bir kontrol sağlamasıyla gerçekleşti. bu açıdan bakıldığında, filmlerinde giderek artan teknik bir gelişiminin izlerini görebildiğimiz için kuzuların sessizliği bize teknik açıdan kusursuz, gizemli ama siyasi ve ahlaki bir bakış açısından kopmayan bir film olarak gelebilir.


kuzuların sessizliği, demme'nin daha önce hiç yapmadığı bir şekilde karanlık konular üzerinde duruyordu. bir sapkınlığı, seri katilleri ve demme'nin söylediğine göre amerikan kültürünün karanlık yönlerini ele alan bir filmdi. böylece demme, kariyerinde farklı bir döneme geçmiş oldu. 1986'da something wild filmiyle başlayan bu dönemde, amerikan olmanın ne demek olduğunu; bunun altında yatan psikolojiyi ve toplumdaki tuhaflıkları gerçekçi bir bakış açısıyla incelemeye aldı. zamanla kültür hakkındaki endişeleri geride bırakmış gibi görünen demme, daha çok amerikalıların kendilerini geliştirmesi için hem bireysel olarak hem de bütün bir ulus olarak neler yapabileceği sorusuna bir cevap aramaya yöneldi.

bunun yanı sıra "kadınların yönetmeni" gibi sıfatlarla anılıyordu. çünkü, aktrislerin en iyi performanslarını elde etmenin yolunu çok iyi biliyordu. demme'nin kendi söylediğine göre, roger corman'la çalıştığı yıllardan beri, hatta belki ondan bile önce, kadın filmlerine bayılıyordu. bir kadın kahramanın ön planda olduğu; tehlikede olduğu; görevde olduğu filmler bir yönetmen olarak olduğu kadar bir izleyici olarak da demme'nin inanılmaz ilgisini çekiyordu. kişiler arası ilişkilere; cinsel eşitliğe ve adalete oldukça önem veriyordu. bu nedenle var olan eşitsizlikten en çok payını alan kadınları filmlerinde temsil etmesi kaçınılmaz oluyordu.


demme, müzik kullanımıyla da birçok yönetmenden ayrılıyordu. ilk filmlerinde, anlatıyı desteklemek için dönemin önde gelen müzisyenleriyle çalıştı. ancak, 1986'dan itibaren chris isaak, the feelies, david byrne ve laurie anderson gibi progresif müzik yapan müzisyenlerle çalışmaya başladı. bunun bir sonucu olarak, filmlerindeki müzikler modası hiç geçmeyecekmiş gibi bir yapıya kavuştu.

filmlerinin etkileyiciliği çoğunlukla duyguların ustaca kullanımından geliyordu. kimi zaman vahşice duyguları ele alsa da, jonathan demme pekala duygusal bir yönetmendi. hiçbir filmi bütün komikliklerine, tuhaflıklarına rağmen hayatı ve yaşamayı seven bir adamın duygularından uzak değildi.



Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,19,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,6,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,38,duyuru,2,ethan hawke,1,fanzin,9,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,76,ilginç,6,inceleme,122,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,73,nisan altın,52,noviseçki,14,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,seda bayram,16,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: jonathan demme'nin sinemasına son bir bakış
jonathan demme'nin sinemasına son bir bakış
https://4.bp.blogspot.com/-VHQqJ56ldSU/WQIG77KKgMI/AAAAAAAABkM/5DXZDOjrJzcP-O0gISwKJLDBvQDNCQDrwCLcB/s320/jonathan.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-VHQqJ56ldSU/WQIG77KKgMI/AAAAAAAABkM/5DXZDOjrJzcP-O0gISwKJLDBvQDNCQDrwCLcB/s72-c/jonathan.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/04/jonathan-demmenin-sinemasna-son-bir-baks.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/04/jonathan-demmenin-sinemasna-son-bir-baks.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy