hollywood'daki bilgisayar efektleri ve "tekinsiz vadi" kavramı

tekinsiz vadi (uncanny valley) kavramı, ilk olarak 1970 yılında robot bilimci masahiro mori tarafından ortaya konuldu. mori'nin hipotezine göre, bir robotun görünüşü insanı andırmaya başladıkça kişide empati duygusu artıyor ve robota olumlu yaklaşıyordu. ancak bir noktadan sonra, robotun insana benzerliği inanılmaz boyuta ulaştığında bu duygular tamamen tersine dönerek, kişide korku ve nefret uyandırmaya başlıyordu. bu durum, kişinin karşısındakinin gerçek bir insan olmadığının farkında olmasına rağmen, gördüğünün gerçeği fazlaca andırmasından kaynaklanıyordu. kişi zihninde robotu ne canlı ne de cansız olarak kategorize edemediğinden, panik yaşıyor ve robottan rahatsız oluyordu.


elbette bu kavrama örnekleri robot biliminde olduğu kadar, cgi (bilgisayar üretimli imgeleme) teknolojisinin kullanıldığı bilgisayar oyunlarında ve filmlerde de görmek mümkün.

özellikle son yıllarda cgi teknolojisini gereğinden fazla kullanmaya başlayan hollywood, tekinsiz vadinin kendileri için bir tür sınır görevi gördüğünü söylese de, hala çoğu film bu vadide sıkışıp kalmaktan kurtulamıyor. yakın bir örnek verecek olursak, rogue one: bir star wars hikayesi filminde star wars iv: yeni bir umut filminden hatırladığımız grand moff tarkin karakterini yeniden görme imkanı bulduk. ne yazık ki, tarkin'i canlandıran peter crushing 1994 yılında hayatını kaybettiği için karakteri tamamen cgi kullanılarak perdeye aktarıldı. film gösterime girdikten sonra, bazı izleyiciler bu teknolojik yenilikten oldukça memnun kalırlarken; kimi izleyiciler tarkin'in gerçekçiliği karşısında dehşete düşmüşlerdi - gözleri ve ağız hareketleri aşırı derecede inandırıcıydı ve bu da cgi tarkin'i izlemeyi ürpertici bir deneyim haline getiriyordu.


cgi bu kadar yaygınlaşmadan önce kullanılan animatronik kuklalar da benzer şekilde tekinsiz vadide sıkışıp kalabiliyordu. ancak cgi, kukla da olsa o an oyuncuyla birlikte kameranın karşısında yer kaplamayan karakterler oluşturduğu için her an izleyicide fazla yapay bir şeye baktığını hissettirmeye müsait bir yapıya sahip. bu durum gerçekleştiğinde, izleyici anlatıdan tamamen koparak filmden çok bu yapay gerçekliğe odaklanmaya başlayabilir.

korku filmleri açısından baktığımız zaman bu durum daha farklı bir boyut kazanıyor. günümüzde korku filmleri için cgi, makyajın ya da kuklaların yerini neredeyse tamamen almış durumda ve tekinsiz vadi kavramının (farkında olarak veya olmayarak) bir korku unsuruna dönüştürülmesine neden oluyor. 2013 tarihli mama filmi buna iyi bir örnek olarak gösterilebilir. filmdeki hayalet, o kadar gerçekçi bir şekilde yapay ki izleyiciyi korkutmayı başarıyor.


aslında birer animatronik kukla olan alien, gremlinler veya chucky bize korkunç geliyordu, çünkü gerçekçi olmasalar da içinde yaşadığımız gerçek dünyada hareket ediyorlar, kovalıyor ve öldürüyorlardı. cgi'yle oluşturulmuş canavalar ise bize korkunç geliyor, çünkü hem içinde yaşadığımız dünyaya yapay bir şekilde eklemlenmişler hem de inanılmaz derecede gerçek görünüyorlar.


tabii ki tekinsiz vadi yalnızca korku filmleri için avantajlı olabiliyor. cgi kullanılan diğer tüm filmlerde tekinsiz vadi, filmin başarısının önünde büyük bir engel oluşturuyor. 2011 yılında robert zemeckis'in kurucusu olduğu imagemovers digital stüdyosu disney'le anlaşarak  marslılar, annem ve ben (mars needs moms) filmini çekmeye başlamıştı. disney yöneticisi rich ross, filmin ilk birkaç sahnesini izledikten sonra projeyi durdurmak istese de film çöpe atılamayacak bir evredeydi. film mecburen tamamlandı ve gösterime girdi, ancak disney'e 140 milyon dolardan fazla kaybettirdi. bu nedenle disney, imagemovers digital stüdyosunu kapattı. ardından sessiz sedasız zemeckis'in the beatles'ın 1968 tarihli yellow submarine çizgi filminin 3d adaptasyonu projesini iptal etti.


aslında robert zemeckis, tekinsiz vadi denilince akla gelen ilk isimlerden biri, çünkü bugüne kadar çektiği kutup ekspresi (polar express), beowulf: ölümsüz savaşçı, yeni yıl şarkısı (a christmas carol) ve the walk filmleriyle izleyicileri fazlaca rahatsız etmeyi başardı. birçok eleştirmen onu teknolojik büyücülükle fazlaca uğraşmaktan, hikaye anlatmaya fırsat bulamadığı konusunda eleştiriyordu. robert zemeckis, önceki zamanlarda bunun bir problem olduğunu bildiğini iddia etse de, 2015 tarihli the walk filminde yine aynısını yaparak izleyiciyi bir kez daha hayal kırıklığına uğrattı.


gelişen cgi teknolojisiyle 3d canavarlar yapılabildiği veya ölmüş oyuncular diriltilebildiği gibi, yaşlı oyuncuların gençlikleri de başka bir oyuncuya ihtiyaç kalmadan filmlerde yerlerini bulabiliyor. 2009 tarihli terminator: kurtuluş (terminator salvation) filminde arnold schwarzenegger gençleştirilmiş, ama hem bu durumdan hem de filmden hoşlanmadığını belirtmişti. ardından 2010 tarihli tron efsanesi (tron legacy) filminde jeff brigdes için aynı teknik kullanıldı ve bu trend ant-man filminde michael douglas; kaptan amerika: kahramanların savaşı'nda robert downey jr. ve hbo dizisi westworld'de anthony hopkins ile devam etti. 2018 yılında gösterime girmesi planlanan ve başrolünde robert de niro'nun oynayacağı the irishman filmindeyse martin scorsese, kiralık katil frank "the irishman" sheeran'ın hayatının farklı bölümleri anlatılırken farklı yaşlarda oyuncular kullanmak yerine cgi kullanacağını açıkladı. yani eğer, 1974 yılında böyle bir teknoloji olsaydı, godfather ii'de robert de niro'ya ihtiyaç duyulmayacak, onun yerine marlon brando cgi ile gençleştirilecekti.


ancak, belki teknoloji o kadar da gelişmediğinden belki de bu oyuncuların aslında genç olmadıklarını bildiğimizden, oyuncuların cgi'li gençlikleri bize yalnızca tuhaf, rahatsız edici ve bir şekilde yapay geliyor. günün birinde cgi teknolojisi, tekinsiz vadi'yi kolaylıkla aşabilecek düzeye gelir mi bilinmez ama hollywood'un dur durak bilmeyen cgi kullanımı birçok etik sorunu da gün yüzüne çıkartıyor. ölmüş oyuncuların kullanılması, oyuncuların gençleştirilmesi gibi imkanlar hollywood'u daha da sınır tanımaz hale getiriyor. bu nedenle olacak ki, robin williams gibi oyuncular hollywood'un kendilerini kullanmasını kısıtlamaya çalışıyorlar. williams, vasiyetnamesinde 11 ağustos 2039 tarihine kadar yasal olarak yüzünün hiçbir yerde kullanılamayacağını belirterek, adının ve görüntüsünün hollywood tarafından sömürülmesine engel olmuştu.

sonuç olarak, tekinsiz vadi kavramı ne iyi ne de kötü olarak tanımlayabileceğimiz, sadece ortada olan bir durum. sinema için belki bir sınır, belki avantaja çevrilebilecek bir unsur. ancak şunu biliyoruz ki, filmlerinde giderek daha fazla cgi'ye bel bağlayan hollywood için tekinsiz vadi tek önemli sorun değil.




Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,19,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,6,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,38,duyuru,2,ethan hawke,1,fanzin,9,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,76,ilginç,6,inceleme,122,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,73,nisan altın,52,noviseçki,14,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,seda bayram,16,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: hollywood'daki bilgisayar efektleri ve "tekinsiz vadi" kavramı
hollywood'daki bilgisayar efektleri ve "tekinsiz vadi" kavramı
https://3.bp.blogspot.com/-T8aiG5Szdrg/WPT58khc8EI/AAAAAAAABg0/-wG7gmoYrtkzvafxcgAAv1uFhhVQeCEcACLcB/s320/kapak%2Bfoto.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-T8aiG5Szdrg/WPT58khc8EI/AAAAAAAABg0/-wG7gmoYrtkzvafxcgAAv1uFhhVQeCEcACLcB/s72-c/kapak%2Bfoto.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/04/hollywooddaki-bilgisayar-efektleri-ve.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/04/hollywooddaki-bilgisayar-efektleri-ve.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy