türk sinemasının en çok film çeken kadın yönetmeni: bilge olgaç

sinema serüvenine 1963 yılında memduh ün'ün asistanlğıyla başlayan bilge olgaç, 1965 yılında başrolünde yılmaz güney'in oynadığı üçünüzü de mıhlarım ile yönetmenliğe adım atar. 29 yıllık kariyeri boyunca tam 41 filme imza atarak en çok film çeken kadın yönetmen olmasının yanı sıra, birçok erkek meslektaşını da geride bırakır. ama daha önemlisi, sinemamızdaki gerçek anlamıyla ilk kadın yönetmen olmayı da başarır. şüphesiz, bilge olgaç türk sinemasında film çeken ilk kadındır demek cahide sonku, birsen kaya, lale oraloğlu, nisan akman ve daha nice yönetmene haksızlıktır. ancak, bilge olgaç'ı diğer isimlerden ayıran yönetmenlik mesleğini oldukça uzun yıllar boyunca devam ettirmesi ve geçimini yalnızca bu şekilde sağlamasıdır.

(üçünüzü de mıhlarım, 1965)

filmlerini incelediğimizde, üç dönemden söz etmemiz mümkündür. ilki, kariyerine başladığı 60'ların ortasında çektiği vurdulu kırdılı erkek filmleridir. bu dönemde çektiği, üçünüzü de mıhlarım ve yine başrolünde yılmaz güney'in oynadığı kanlı buğday kan davasını konu alan filmlerdir. ikinci dönemi daha duygusal ağırlıklı olsa da, kahramanlarının intikam almaya ya da suçsuzluğunu ispatlamaya çalışan, öfkeli erkeklerin olduğu filmlerdir. 1965 yılında çektiği babasız yaşayamam filminde akıl hastanesinden yeni çıkan bir piyanistin evlatlık verilen kızını bulmaya çalışması konu alınır. bu dönemde çektiği en önemli film ise, türk sinemasının en iyi hapishane filmi olarak kabul edilen linç (arap kadir) filmidir. birkaç sahne hariç kadın oyuncu yer almaz. yine de linç, olgaç'ın sinematik üslubu açısından bir dönüm noktasıdır.


1974 yılında çektiği açlık da bunun ispatıdır. türkan şoray'ın başrolünde oynadığı filmde, küçük yaşta ağaya satılan meryem'in bu hayatı daha fazla istememesi üzerine babasıyla yaşayan köyün saf genci hasan'la evlendirilmesi konu alınır. bir süre sonra köyü vuran açlık yüzünden meryem ağanın kapısına dayanır ve küfesini doldurur. meryem'in eve içi pastırma ve sucuk dolu küfeyi getirmesine rağmen babanın ve çocukların küfenin içinden soğan ve ekmek alıp yemesi bile yeterince dikkat çekiciyken, film türk sinemasında en çarpıcı sonlardan birine sahiptir.

(açlık, 1974)

70'lerde türk sinemasının içine girdiği krizde, seks avantür filmleri çekmek istemeyen olgaç sinemaya uzun bir süre ara verir. bu dönem boyunca reklam filmleri ve fotoromanlar çeker. 1984 yılında sinemaya kaşık düşmanı filmiyle geri döner. gerçek bir olaydan esinlenilen filmde, bir düğün sırasında tüp patlamasıyla köydeki çok sayıdaki kadın yaşamını yitirir. kadınsız kalan erkeklerin durumlarının yanı sıra başlık parası, töre gibi konularla ilgili ironik bir anlatım benimsenmiştir. film, paris'te 7. uluslararası kadın filmleri şenliği'nde en iyi film ödülünü alır. pasaport verilmediği için ödül törenine katılamasa da, bu durum bilge olgaç'ın uluslararası bir festivalde ödül alan ilk kadın yönetmen olduğu gerçeğini değiştiremez.

(kaşık düşmanı, 1984)

bilge olgaç, sinemasının üçüncü döneminde ise olgunlaşmıştır, kadın sorunlarına eğilmeyi kendine bir görev bilir ve daha sanatsal kaygılarla işler çıkarmaya başlar. kaşık düşmanı'ndan sonra arka arkaya gülüşan (1985) ve ipekçe (1987) filmleri gelir. gülüşan, çocuğu olmayan iki karılı mestan, gözleri görmeyen üçüncü karısı gülüşan'ın onun evlat özlemini gidereceğine olan inancını konu alır. kumalık, kıskançlık gibi sorunlar ele alınır. buna ek olarak, mestan'ın kısır olmakta suçladığı karılarının, aynı anda ikisinin (gülüşan'ın gelişiyle üçünün) birden kısır olmasının imkansız olduğunu; sorunun mestan'da olabileceğini düşünemeyişleriyle de kadınların "kusurlu" kimliğine boyun eğdiği, ikinci planda kalmaya devam ettikleri gösterilir.


ipekçe filminde, vereme yakalanan bir seks işçisinin anadolu'nun ücra bir köyüne gelişi anlatılır. belalısı tarafından saçları kısacık kesildiği için, köyde uzun sarı bir peruk takmaktadır, bu nedenle köylüler ona "ipekçe" demeye başlar. filmde "kötü yola düşmüş" kadının hayata dair yitirdiği inancının bu küçük köyde az da olsa tazelenir. bunun yanı sıra, geçmişinin onda bıraktığı izler ve yaşadıklarını sürekli hatırlamasıyla psikolojisinin nasıl şekillendiği de dikkatlice işlenmiştir.

(ipekçe, 1987)

böylece filmlerinde tek boyutlu delikanlı adam karakterlerini temsil etmekten, derinlemesine incelenen ve klasik yeşilçam'dakilerin aksine çok yönlü ele alınan kadın karakterleri temsil etmeye doğru evrilmiştir, bilge olgaç. yine de, kariyerinin ilk dönemlerinde bile yalnızca parasal kaygılarla avantür filmler çeken olgaç'ın o dönem için alışılmadık, daha ileriye dönük senaryoları olduğu göz ardı edilmemelidir.

 sinemayı bir nefes almak olarak tanımlayan olgaç, hem sektördeki imkansızlıklar hem de bir kadın olarak yapımcılar tarafından ciddiye alınmaması nedeniyle isteyip de yapamadıklarını da burnunu tıkayarak nefes almaya çalışmak olarak betimler. erkek egemen bir sektörde her zaman kendini kanıtlamak zorunda olduğunu hissetmiştir. her şeye rağmen, en iyisini ortaya koymaya çabalamış ve sonunda, başından beri kameranın ne önünde ne de arkasında kendine doğru düzgün bir yer bulamayan kadını başarıyla temsil etmiştir.




Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,19,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,5,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,35,duyuru,2,ethan hawke,1,fanzin,7,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,75,ilginç,6,inceleme,116,irem turhan,8,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,72,nisan altın,51,noviseçki,14,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,seda bayram,16,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: türk sinemasının en çok film çeken kadın yönetmeni: bilge olgaç
türk sinemasının en çok film çeken kadın yönetmeni: bilge olgaç
https://3.bp.blogspot.com/-TDGIeysYr_4/WMAJoi8ygwI/AAAAAAAABX8/uBmYvXKeWuwADBAoqwyDYLqwNDRs6vELQCLcB/s640/images.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-TDGIeysYr_4/WMAJoi8ygwI/AAAAAAAABX8/uBmYvXKeWuwADBAoqwyDYLqwNDRs6vELQCLcB/s72-c/images.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/03/turk-sinemasnn-en-cok-film-ceken-kadn.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/03/turk-sinemasnn-en-cok-film-ceken-kadn.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy