sinemayı 900 yıl geriye döndüren film: monty python ve kutsal kase analizi

modern ingiliz komedisinin öncü grubu monty python, 1974 yılına kadar bbc'de monty python'un uçan sirki (monty python's  flying circus) adlı skeç programını yaptıktan sonra, ilk uzun metrajlı filmleri olan monty python ve kutsal kase'nin (monty  python and the holy grail) çekimlerine kısıtlı imkanlarla başladılar. kral arthur efsanesinden yola çıkarak bir film yapmışlardı; ama bu film, basitçe kral arthur efsanesinin bir parodisi olmanın ötesinde, bu efsaneyi konu alan filmlerin bir parodisiydi. bunun da yanı sıra, ingmar bergman'ın yedinci mühür (the seventh seal) filmindeki, ikinci dünya savaşı sonrası bergman'ın varoluşçu arayışına gönderme yapıyordu. böylece monty python, yuvarlak masa şövalyeleri (knights of the round table, 1953); sakson kuşatması (siege of the saxons, 1963); kamelot (camelot, 1967) gibi filmlerdeki yüksek hıristiyanlık miti ve yedinci mühür'deki agnostisizm arasında bir yere mizahını konumlandırarak çelişkili bir birliktelik oluşturmuş oluyordu.


kutsal kase'nin güldürüsünün ötesinde, keskin bir hiciv yönü vardı. geçmişi yeniden yaratma çabasıyla da açıkça alay ediyorlardı. geçmişteki önemli, efsanevi kişilikleri yeniden canlandırmaya çalışan herhangi bir uyarlamada, yazar kendi ön yargılarını, egosunu ve aptalca arzularını da kişiliğe yansıtarak canlandırıyordu. hiçbir şekilde anakronizmden kaçamıyorduk; çünkü geçmişi yalnızca kendi zihnimizde yaratabiliyorduk.

geçmişi yeniden yaratma çabasının hicvi, en komik şekliyle kral arthur'un köylü dennis'le olan tartışmasında görülebilir. sahne, kral arthur'un bir tepenin zirvesine çıkarken biraz ileride bir arabayı tek başına çeken köylüyü görmesiyle başlar. kral, köylüye "yaşlı kadın" diye seslenerek tepenin başında gördüğü kalenin kime ait olduğunu sormak ister. bu noktada, klasik bir orta çağ filminde köylünün yapacağı şey, kralı görünce önünde eğilmesi, itaatkar bir biçimde kaleyle ilgili bildiklerini ona anlatması olurdu. ancak, dennis sert bir şekilde "yaşlı değilim, 37 yaşındayım" diye ona çıkışır ve ardından onu işçileri sömürerek, toplumdaki ekonomik ve sosyal farklılıkları yeniden üreten modası geçmiş emperyalist dogmaları korumakla suçlar. tartışma, dennis'in marksist retoriğinin
kral arthur'un canını sıkmasıyla daha da yoğunlaşır, ancak diğer bir köylünün dennis'i çağırmasıyla bölünür. kral arthur, diğer köylüye kendini tanıtır, ancak onun kral olduğunu öğrendiğinde köylünün tepkisi "ben sana oy vermedim" olur.


karşıtlıkların  bir araya getirilmesi burada oldukça açıktır: köylüler ve kral arasındaki diyalog iki farklı zaman dilimindeki fikirlerin çarpışmasından doğar. kral arthur, bir orta çağ adamıdır ve ona krallık vasfının seçimle verildiğini değil, doğaüstü bir kadının gölden çıkarak ona kılıcını ve krallığını verdiğini söylemektedir. orta çağ'da bu çok da şaşırtıcı değildir, krallar kendi meşruiyetlerini doğaüstü güçlerden aldıklarını çoğu zaman iddia etmişlerdir. dennis'in cevabı ise çok daha moderndir: siyasal gücün saçma sapan bir deniz canlısının bahşetmesiyle değil; kitlelerin yetki vermesiyle doğdunu söyler. halbuki, dennis'in söylediğinin aksine bu dogmaların orta çağ'da henüz modası geçmemiştir. işte bu durum da, ikisi arasındaki diyaloğu tuhaf ve komik hale getirir.


bunun yanı sıra filmin sürekli kendine işaret eden, yani kendi anlatısının farkına varan ve bu duruma izleyicinin de dikkatini çeken formu da bir komedi unsurudur. filmin 1975 yılındaki ilk afişlerinde "sinemayı 900 yıl geriye döndüren film" şeklinde bir slogan bulunmaktadır. buradaki şaka bir anakronizm örneğidir, çünkü hepimizin bildiği gibi 900 yıl öncesinde film yapımından söz edilemez. yine de, izleyici bu sloganı gördüğünde orta çağ'da sinema olsaydı nasıl bir şeyin ortaya çıkacağını merak etmeden duramaz. monty python ekibi de merakımızı gidermek için bütün teknik imkanlarını ve imkansızlıklarını bize olduğu gibi sunmayı tercih eder. klasik bir filmin amacı, izleyicisini kameranın varlığından ve diğer tüm teknik yönlerinden uzaklaştırmaya çalışmaktır; böylece filmin gerçekliği izleyicinin gözünde artar. monty python ise tam tersini yaparak kurgulanmış, sahte doğasını bize çeşitli yollarla gösterir.


yazının giriş kısmında bahsettiğim imkansızlıklardan ötürü filmde gerçek atlar kullanılamaz, onun yerine radyo dizilerinde olduğu gibi at nalı sesi iki hindistan cevizi kabuğunun birbirine vurulmasıyla çıkarılır ve oyuncular ata biniyormuş gibi zıplayarak yürürler. filmin açılış sahnesinde, kral arthur bir kaleye yaklaşır ve kaleyi koruyan şövalyeyle konuşmaya başlar, şövalye ona "sen ata falan binmiyorsun, elinizde boş iki hindistan cevizi kabuğu var onları birbirine vuruyorsunuz" der. filmin ilerleyen sahnelerinde de ekip teknik imkansızlıklara dikkat çekmeye devam eder. örneğin; yuvarlak masa şövalyeleri kamelot'a ulaşırlar ve hepsi kaleye bakarak iç geçirirler. kral arthur'un yardımcısı ise onların neye bu kadar sevindiklerini anlamaz, kalenin sadece kartondan bir model olduğunu belirtir. bu, geleneksel film kurallarının yıkılmasıdır.


filmin en başına dönecek olursak, jenerik kısmında "isveççe" yazılmış gülünç altyazılarla karşılaşırız. elbette, altyazılar gerçekten isveççe değildir; yalnızca benzer bir şekilde yazılmıştır. bir süre sonra altyazıyı yazan, filmden bağımsız bir şekilde bu yaz isveç'te bir tatil yapmak isteyip istemeyeceğimizi sorar; bir keresinde ablasını bir geyiğin ısırdığını anlatır. tek başına oldukça komik bir açılış jeneriğidir. ancak, altyazıların özellikle bu dilde seçilmesinin bir nedeni vardır. ingmar bergman'ın dünyadaki en başarılı yönetmenlerin arasında adını yazdırdığı dönemleri bize anımsatmak istiyor gibi görünürler. sonunda altyazılar giderek saçma bir hal alır, altyazıyı yazan kovulur ve ardından onu kovanlar da kovulur. böylece, tıpkı klasik tarihi filmlerin hicvedilmesi gibi film yapma işinin kendisini de hicvedilmiş olur.






Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,19,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,7,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,46,duyuru,2,elbi pekcan,2,ethan hawke,1,fanzin,10,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,82,ilginç,6,inceleme,131,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,75,nisan altın,55,noviseçki,14,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,16,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: sinemayı 900 yıl geriye döndüren film: monty python ve kutsal kase analizi
sinemayı 900 yıl geriye döndüren film: monty python ve kutsal kase analizi
https://3.bp.blogspot.com/-TfKf4mS3yE4/WM6efCPImBI/AAAAAAAABbc/MpDuRzQuODAi-bK3bhNiItZEZsTV6YmAACLcB/s320/ba%25C5%259F%2Bfoto%25C4%259Fraf.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-TfKf4mS3yE4/WM6efCPImBI/AAAAAAAABbc/MpDuRzQuODAi-bK3bhNiItZEZsTV6YmAACLcB/s72-c/ba%25C5%259F%2Bfoto%25C4%259Fraf.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/03/sinemay-900-yl-geriye-donduren-film.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/03/sinemay-900-yl-geriye-donduren-film.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy