bir toplumsal anomi portresi: urok incelemesi

insanın, etkisinden uzun süre çıkamayacağını düşündüğüm bir film urok. bu kadar kıyıda köşede kalmış olması -daha doğrusu bırakılması- ona gereken önemin verilmemesi fikrimce normal değildir. urok, basit gibi görünen bir konuyu, basit bir şekilde işlese dahi işleyiş dinamikleriyle daha da derinlere doğru inmemize davetiye çıkarıyor.

filmin alt metninde, sistemin köküne kadar inen bir eğilim yatsa da, yaşamdaki hırsızlık, suç gibi kavramları yüz üstüne çıkararak başlarda bu kavramları bizlere düşündürüyor. öncelikle dikkat ettiğimizde, ortada bir borç var ve ödenmesi gerekiyor yoksa eve haciz gelecek. filmin odağında bu borca gereksiz nedenlerle mi, yoksa mecburiyetten mi girildiği gibi kısımlara değinilmiyor bile. bizleri bu basit ikilemden kurtararak, "bir borcun ödenmesi için sistemin kölesi olmak mı gerekir? gerekiyorsa bu kölelik ne kadar sürecek, borç bitene kadar mı? yoksa kölelik yetmez, bazen de sistemin fahişesi olmak mı gerekir?" gibi daha derinlikli sorular yöneltiyor bizlere.


çürümüş ve dibine kadar yozlaşmış sistemi, film bizlere tüm çarpıklığıyla sunsa da, bununla yetinmiyor. ailevi ilişkilerdeki yabancılaşmayı da abartmadan işliyor. ana temadaki çaresizlik ağır basıyor. filmde bir yerden bir yere sürekli koşuşturma, arayıştan ziyade çözüm arama hali. çaresizliğin insanlara neler yaptırabileceğini bilsek dahi filmde çaresizlikler karşısında ana karakterde, kişisel egodan doğan bir gurur meselesi yok. kısacası çaresiz durumlarda gurur yapıp elindeki olanakları tersiyle itmiyor. daha çok onur kırıcı sayılabilecek durumlardan kaçınıyor. en sonunda da öğrencilerine ders vermeye çalıştığı konu olan hırsızlık hakkında, kendisi hırsızlık yaparak başka bir çıkmaza daha giriyor. toplumdaki gelecek nesilleri yetiştiren ve zaman zaman
kendi değerlerini de onlara aktaran bir öğretmen neden hırsızlık yapar peki? her ne kadar başlarda filmin, "insan keyfinden mi hırsız olur, yoksa düzen mi insana bunu dayatır? ya da düzenin payı var mıdır, yok mudur?" gibi sorduğunu düşünsek de aslında filmin asıl sorusu, "çürümüş bir düzende ne kadar daha ahlaki normlarımızı devam ettirebiliriz?" işte filmin derinlerinde yatan bu soru aynı zamanda filmin işleyişini oluşturuyor.


bu düzende ilkelerimiz mi bizi yönlendirir, yoksa sahip olduğumuz koşullar mı? bu tarz bir çıkarım yapmaya kalkarsak, kesin ve mutlak doğrular yoktur aslında. bunun farkında olmamız gerekir. biz her ne kadar çoğu değerler gibi hayatımızı da yorumlarken, değişime adapte olamazsak hayatımıza yön veren olmaktan çok, hayatına yön verilen oluruz. değişim sancılı ve zordur. çoğu zaman da ilkelerimizden, doğrularımızdan taviz vermek zorunda kalırız. insanın topluluklar halinde yaşayan bir canlı olduğunu göz önüne alırsak eğer, toplumdan kopuk bir insan temsili gerçekçi değildir. insanın toplumla olan uyumunu; kendi ilkeleri, doğruları, ideolojisi, hayata bakış açısı gibi olgularla birlikte göz önüne alınmalıdır. düzenin yozlaştırdığı bu toplumla olan uyum her insan için kolay atlatılacak bir eşik değildir. toplumla özdeşlememe, daha doğrusu uyumsuzluk durumu ise uyum sürecindeki bireyin zamanla başta yaşadığı toplum olmak üzere hem kendine hem de topluma yabancılaşmasına neden olur. sosyolog emile durkheim bu durumu anomi kavramıyla açıklamaya çalışır.


film atmosferine geri dönersek eğer, elimizdeki ipleri zamanla koşullar, daha doğrusu hayatın gerçekleri devralmaya başlar. "değişim, sistem dayatması mı, yoksa sistemden bağımsız mı?" gibi sorular filmi daha da derinleştirmeye başlar. her ne kadar bazı çıkarımlarda olsa da, filmin aslında bu sorulara cevap verme gibi bir derdi yok. açıkçası film, cevaplardan ziyade, bizlere bazı şeyleri sorgulatmak istiyor. belki de cevap verebilecek derecede didaktik bir yapıt olsaydı, bu kadar sade ve akıcı olamayabilirdi.

Ad

!f 2017,7,analiz,17,duyuru,2,fanzin,3,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,haber,56,ilginç,6,inceleme,85,kısa film,4,noviseçki,13,video,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: bir toplumsal anomi portresi: urok incelemesi
bir toplumsal anomi portresi: urok incelemesi
https://1.bp.blogspot.com/-5LCwJcKvUxk/WM1a9uNNAfI/AAAAAAAAAO0/tfmNtUVvkAMXKO9ZcZfZFJp0cvjrZ_VJwCEw/s320/the-lesson-photo-new-18.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-5LCwJcKvUxk/WM1a9uNNAfI/AAAAAAAAAO0/tfmNtUVvkAMXKO9ZcZfZFJp0cvjrZ_VJwCEw/s72-c/the-lesson-photo-new-18.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/03/bir-toplumsal-anomi-portresi-urok.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/03/bir-toplumsal-anomi-portresi-urok.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy