“sharktopus”un yaratıcısı amerikan bağımsız sinemasını nasıl yarattı?

birçok kaynağa baktığımızda, hollywood’a karşı bir akım olarak gelişen amerikan bağımsız sinemasının john cassavetes’in gölgeler (shadows) filmiyle başladığı yazar. bu kaynaklara göre cassavetes kendinden sonra gelen francis ford coppola ve martin scorsese gibi ilk dalga bağımsız yönetmenleri etkilediği ve onlara akıl hocalığı yaptığı için bağımsız sinemanın babasıdır. ancak, bu genç ve tecrübesiz yönetmenlerin film yapmasına olanak sağlayan ve dolayısıyla da amerikan bağımsız sinemasının doğuşuna ön ayak olan adam sharktopus, piranhaconda, dinoshark gibi istismar filmlerinin yaratıcısı roger corman’dan başkası değildir.

her sinema öğrencisinin bir gün fark edeceği şey, bir sinema okulunu bitirmenin büyük çaplı bir film yönetmek için yeterli olmadığıdır. martin scorsese’nin de mezun olduğunda fark ettiği şey bu oldu - az bilinen ilk filmi kapımı çalan kim? (who's that knocking on my door?)'i  üç yılda bitirdi (aslında bir okul projesi olarak başlamıştı), mezun olduğundaysa bulduğu iş editörlük oldu. evet, scorsese ve kaşları daha önce film yönetmişti ama mezun olduktan sonra kim parası olmayan yeni yetme bir yönetmene böyle bir şans verirdi ki?


tabii ki roger corman. corman, scorsese’ye kanlı ana (bloody mama)'nın devam filmini çekmesi için teklif götürdü. scorsese’nin tek yapması gereken 24 gün içinde her 15 sayfada bir çıplaklık olan bir senaryoyu 600,000 dolar bütçeyle bir filme dönüştürmekti. scorsese teklifi kabul etti ve sonuç boxcar bertha filmi oldu. scorsese’nin akıl hocası john cassavetes’in tabiriyle bu film “bir halta benzemiyordu” ama scorsese’nin fark edilmesini sağlamıştı. boxcar bertha’dan sonra ilk “gerçek” filmi arka sokaklar (mean streets)'ı yönetti. film, italyan sinemasından esintiler taşıyordu. scorsese’nin şöhreti bu filmden sonra giderek arttı.


aynı şekilde, francis ford coppola 1962'de mezun olduktan sonra birkaç filmin soft porno versiyonunun yönetmenliğini yaptı - ama büyük patronları memnun edemedi. bu sırada roger corman tarafından fark edildi ve haklarını aldığı rus filmini amerikanlaştırması için işe alındı. coppola’nın hiç rusça bilmediği halde, rus aktörlerin diyaloglarını yeniden yazması gerekiyordu. doğal olarak coppola, sıfırdan diyaloglar yazdı. sonrasında corman, bütün oyuncuların isimlerini daha amerikan isimlerle değiştirerek yeni bir jenerik hazırlamasını ve köpükten canavarlarla ayda bir dövüş sahnesi çekmesini istedi. coppola, bütün bunları yaptı ve sonuç gökyüzü çağırıyor (battle beyond the sun) filmi oldu. daha sonra corman’ın şirketinde çeşitli işlerde çalışmaya devam etti. roger corman, çektiği bir filmden artan bütçeyle yeni bir film yapmak isteyince, coppola iki gün içinde bir korku filmi olan dementia 13'ü hazırladı. fakat, roger corman filmdeki çıplaklığı az bulduğu için coppola’yla yollarını ayırdı.


cv’sine soft pornodan başka bir şey yazma imkanı bulan coppola, sonrasında baba (the godfather) ve kıyamet (apocalypse now) filmlerini yönetti.  roger corman’ın şirketinden olaylı ayrılan coppola, corman’a dargın olmadığını göstermek için 1992 yılında çektiği dracula'nın eski hocasına adanmış bir film olduğunu söyledi. 


jonathan demme, yukarıdaki iki yönetmenden farklı olarak sinema okulunu bırakmıştı ve para kazanmak için yerel gazetelerde film incelemeleri yapıyordu. sonraları reklam filmleri yazarak ve bu filmlerin yapımcılığını yapmaya başladı - ki bu da onun için bir dönüm noktası oldu. roger corman’ın von richthofen ve brown filmi için reklam sorumlusu görevine getirildi. corman, yeni bir şirket kurmuştu ve en kısa sürede sekiz film yapması gerekiyordu. demme’nin daha önce bazı reklam filmleri yazdığını öğrenince, ona iş teklif etti. birkaç yıl corman’ın şirketinde çeşitli işlerde çalıştıktan sonra corman ona kadın hapishanesinde geçen bir filmi yönetmesini teklif etti. sonuç caged heat filmi oldu. film, klasik bir istismar filmiydi - bolca cinsellik ve şiddet içeriyordu. ancak demme, bu filmde toplumsal sorunları da ele almak istedi, corman da yeterince çıplaklık olduğu müddetçe bunu yapmasına izin verdi. sonuç olarak film gerçekten iyi yorumlar aldı - hatta film, günümüzde hala janrının en iyi kotarılmış filmlerinden biri olarak kabul ediliyor. 


sonrasında jonathan demme, philadelphia ve kuzuların sessizliği gibi başarılı işlere imza attı. corman’ın yanında çalışırken işlediği cinsellik, bastırılmışlık ve güçlü kadın başroller gibi temaları kendi filmlerinde de ele aldı. belki de bu nedenle bir teşekkür mahiyetinde kuzuların sesssizliği filminde, roger corman’a fbi müdürü olarak rol verdi. 


peter bogdanovich, son gösteri (the last picture show) ve ay beyazdır (paper moon) gibi başarılı filmler yönetmeden önce, esquire dergisi için röportajlar yapıyordu. yönetmen olmaya karar verdiğindeyse, esquire’daki işinden ayrıldı ve keşfedilmek için fırsat bulduğu her film gösterimine ve partilere katıldı. bu partilerden birinde, roger corman’la tanıştı ve hemen orada ilk iş teklifini aldı. corman’ın çekimlerine başlayacağı vahşi melekler (the wild angels) filminde, corman’ın asistanlığını yapacaktı. çekimler sırasında kendini ikinci ekip yönetmeni olarak buldu. daha sonra corman için iki film daha yönetti: ilki, bir rus bilim kurgu filmini amerikanlaştırarak yeniden isimlendirdiği tarih öncesi kadınların gezegenine yolculuk (voyage to the planet of prehistoric women) filmiydi. ikinci film ise sadece boris karloff’un, roger corman’a iki günlük çalışma borcu olduğu için çekilmişti. corman, bu iki günü heba etmektense iki günde çekilecek bir film hazırlattı ve sonuç targets filmi oldu. film, büyük bir kazanç getirmese de bogdanovich’in fark edilmesini sağladı. sadece üç yılda bogdanovich b sınıf filmler yapmaktan, sekiz dalda oscar’a aday gösterilen filmler (the last picture show gibi) yönetir hale geldi.


james cameron’a gelince, çoğunuz onun kamyon şoförlüğü yaparken star wars’ı izleyip yönetmen olmaya karar verdiğini biliyorsunuzdur. tabii ki, yönetmenliğe yeni atılmış ve bu konuda hiçbir tecrübesi olmayan birine kimse iki yüz milyon dolar verip titanik’i yönettirmeyeceği için, cameron ilk olarak b filmlerine ucuz maketler yaparak işe başlamıştı. tahmin edeceğiniz gibi, bu filmleri de yapan roger corman’dan başkası değildi. corman’ın şirketi, star wars’tan “esinlenilmiş” bir film olan yıldızların ötesinde savaş (battle beyond the stars) için (ki bu film başka bir bağımsız yönetmen olan john sayles tarafından yazılmıştı) küçük bütçeli minyatür modeller yapması için cameron’ı işe aldı. çekimler esnasında sanat yönetmenliği ve görsel efektler gibi başka işler de yaptı. 


corman, sonraki filminde cameron’ı  prodüksiyon tasarımcısı olarak işe aldı. bu filmin çekimleri sırasında cameron, corman’ı ikinci ekip yönetmenliği yapması konusunda ikna etti. cameron, bu filmdeki başarısıyla pirana 2 (piranha 2: the spawning)'nin yapımcıları tarafından fark edildi. pirana filmi, roger corman’ın jaws’ın ucuz bir kopyası olan filminin ucuz bir kopyasıydı. aynı zamanda cameron’ın ilk yönetmenlik deneyimiydi. bu filmdeki kırmızı gözlü ölüm makineleri cameron’a bir sonraki filmi terminator için ilham kaynağı olmuş gibi görünse de, pirana 2 filminin aksine terminator gişede büyük ses getirdi. james cameron'ın fark edilmesini sağladı. roger corman, bu filmden epey etkilenip cameron’a böyle bir filmi nasıl çektiğini sorduğundaysa, cameron'dan “kolay oldu. senin yanında yaptıklarımı yaptım. yalnızca daha büyük bir bütçem vardı.” cevabını aldı. 








Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,20,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,8,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,52,duyuru,2,elbi pekcan,3,ethan hawke,1,fanzin,11,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,filmekimi 2018,15,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,83,ilginç,6,inceleme,147,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,81,nisan altın,56,noviseçki,15,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,19,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: “sharktopus”un yaratıcısı amerikan bağımsız sinemasını nasıl yarattı?
“sharktopus”un yaratıcısı amerikan bağımsız sinemasını nasıl yarattı?
https://2.bp.blogspot.com/-LdFJqCAwgtI/WKIlz8m-O2I/AAAAAAAAAac/63ydfpnkENokVie9ATdb4nRUW56c2tULgCEw/s640/ba%25C5%259F%2Bfoto%25C4%259Fraf.jpg
https://2.bp.blogspot.com/-LdFJqCAwgtI/WKIlz8m-O2I/AAAAAAAAAac/63ydfpnkENokVie9ATdb4nRUW56c2tULgCEw/s72-c/ba%25C5%259F%2Bfoto%25C4%259Fraf.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/02/sharktopusun-yaratcs-amerikan-bagmsz.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/02/sharktopusun-yaratcs-amerikan-bagmsz.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy