kötü filmlerin yurttaş kane’i: oda (the room)

“o kadar kötü ki çok iyi” sinemada karşımıza çıkabilen bir tanımlamadır. genellikle deneysel filmlere ve istismar sinemasına atıfta bulunur. elbette bir filmin “kötü” olarak değerlendirilmesinin birçok nedeni vardır, ama bunların başında yaygın izleyici kitlesinin zevklerine hitap etmemesi gelmektedir. bu nedenle, kötü filmler her zaman bu tür sinematik açıdan yetersiz filmleri izlemeyi seven ufak bir izleyici kitlesine sahiptir. ki kendilerine kimi kaynaklarda “sinemazoşist” olarak da yer bulmuşlardır. buna göre, sinemazoşistler kimi zaman teknik yetersizliklere rağmen, ancak çoğu zaman tam da bu teknik yetersizlikler yüzünden kötü filmleri izlemekten zevk almaktadırlar.

bu doğrultuda, 2003 yılında çekilen oda filmi kült bir kötü film olarak değerlendirilmektedir. bağımsız bir şekilde finanse edilen oda, öylesine ya da tembelce yapılmış bir film olmaktan çok uzaktır. sonuç her ne kadar kötü de olsa; güzel bir şeyler yapmak isteyen bir kontrol manyağının 6 milyon dolar bularak, titizlikle çekmiş olduğu bir filmdir. ve hayır, kubrick’ten bahsetmiyoruz.


tommy wiseau, sokaklarda yoyo ve suni deri ceketler satarak[1] kazandığını iddia ettiği servetinden 6 milyon dolar ayırarak oda filmini yapmaya koyulur. erkek melodramı olarak da adlandırılabilecek olan film, nişanlısı lisa’nın en yakın arkadaşı mark’la ilişkisi olduğunu öğrenen johnny’nin hayatının alt üst oluşunu konu alır. bunun yanı sıra, filmde birçok yan konu/karakter ve fazlaca gereksiz sahnelere de yer verilmiştir. dağıtımı da bağımsız bir şekilde gerçekleştirilen film, 2003 yılında los angeles’ta sadece iki sinemada gösterime girmiştir. sonrasında wiseau’nun düzenlediği aylık gösterimler sayesinde oda filmi bilinirlik kazanmış ve zamanla kötü film hayranları arasında bir külte dönüşmüştür. hayranların bu filmi  “yapılmış en kötü film”, “kötü filmlerin yurttaş kane’i” gibi yorumlarla övmesi ise oda’nın tipik bir “o kadar kötü ki çok iyi” filmine örnek olduğunu göstermektedir.



oda’yı kötü yapan en önemli unsurlar, diyalogların fazla uzun ve sorunlu olması; çoğu sahnenin aslında çok gereksiz olması ve kimi zaman senaryo ile sahne arasındaki uyuşmazlıktır. örneğin; lisa ve johnny büyük bir kavga ederler. kavga, lisa’nın odalarına çıkıp uyumaya gitmesiyle biter. ancak, bu esnada hava günlük güneşliktir. bir başka örnekte ise, lisa johnny’ye sürpriz bir doğum günü partisi hazırlayacaktır. yemekleri hazırlar ve ardından “parti elbisemi giymeliyim, konuklar birazdan burada olur” der. ardından gelen görüntüler sırasıyla; golden gate köprüsü, johnny ve mark’ın ormanda koşu yaptıkları sekans, johnny ve mark’ın arabayla apartmana dönüşü, şehrin gece görüntüsü, şehrin gündüz görüntüsü, johnny’nin işe gitmek için evden çıkarken lisa’yı öpüşü, johnny’nin gece sokaklarda yürüyüşü ve nihayet aradan geçen 24 saat gibi bir zamandan sonra doğum günü sahnesi şeklindedir.


oda filminin, anlaşılır bir anlatı oluşturmada veya karakterleri gerçekçi bir şekilde tasvir etmekte gerçekten başarısız bir film olduğunu kabul etmek gerekir. ancak, yetersizliklerinin bu filmin asıl özelliği olduğunu görmezden gelmek de yanlış olacaktır. dahası film, öylesine wiseau’ya özgüdür ki çoğu yerde o cümleyi başka birinin söylemesinin/yazmasının mümkün olmadığını düşünürüz. wiseau da tıpkı oda filmi gibi tuhaf şeklinde nitelendirebileceğimiz, hatta kimilerine göre gerçekte bir uzaylı olan oldukça gizemli bir yönetmendir. bir uyku sahnesinin gece mi yoksa gündüz mü çekilmesi gerektiğini hepimiz bilebiliriz. ancak yazmış olduğu senaryonun tuhaf olup olmadığını bilmemiz oldukça zordur. çünkü, ilk olarak elimizde wiseau’nun herhangi bir şekilde gerçeğe benzer bir düzen kurmayı amaçlayıp amaçlamadığına dair bir ipucu yoktur. yani lisa’nın annesi ona göğüs kanseri olduğunu söylediğinde, lisa’nın bunu geçiştirmesi gibi noktalar belki de wisea’nun hayatı algılama biçiminin bir yansımasıdır. 


[1]sestero, g. & bissell, t. (2013). the disaster artist: my life inside the room, the greatest bad movie ever made. new york: simon & schuster.


Ad

!f 2017,7,!f 2018,14,akademi ödülleri,1,analiz,19,anthony hopkins,1,belgesel,2,berkay kılıç,7,burak aras,4,christian bale,1,david lynch,1,doğa bekiroğlu,46,duyuru,2,elbi pekcan,2,ethan hawke,1,fanzin,10,festival,6,filmekimi 2016,3,filmekimi 2017,7,golden globe,1,guillermo del toro,1,haber,82,ilginç,6,inceleme,131,irem turhan,9,istanbul film festivali,1,javier bardem,1,jennifer lawrence,1,jodie foster,1,kevin spacey,1,kısa film,4,kuzuların sessizliği,1,mark wahlberg,1,mother!,1,murder on the orient express,1,naz ekmekçi,75,nisan altın,55,noviseçki,14,oscar,2,ödül,13,quentin tarantino,1,röportaj,1,seda bayram,16,sundance,2,the shape of water,1,the silence of the lambs,1,video,2,walter lassally,1,yeşilçam,1,zorba the greek,1,
ltr
item
novicinema - bağımsız sinema platformu: kötü filmlerin yurttaş kane’i: oda (the room)
kötü filmlerin yurttaş kane’i: oda (the room)
https://2.bp.blogspot.com/-fyyYEIo7z7k/WKI7zzj7SGI/AAAAAAAAAfU/ZLa8VzArSl4J-FOcwDxQi8QOLWwO3IjSgCLcB/s640/ba%25C5%259F%2Bfoto%25C4%259Fraf.jpg
https://2.bp.blogspot.com/-fyyYEIo7z7k/WKI7zzj7SGI/AAAAAAAAAfU/ZLa8VzArSl4J-FOcwDxQi8QOLWwO3IjSgCLcB/s72-c/ba%25C5%259F%2Bfoto%25C4%259Fraf.jpg
novicinema - bağımsız sinema platformu
http://www.novicinema.com/2017/02/kotu-filmlerin-yurttas-kanei-oda-room.html
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/
http://www.novicinema.com/2017/02/kotu-filmlerin-yurttas-kanei-oda-room.html
true
3808060751201340864
UTF-8
tüm gönderiler yüklendi üzgünüz başka yazı bulunamadı. HEPSİ tamamını oku Reply Cancel reply sil yazan: anasayfa SAYFALAR YAZILAR hepsini göster İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR tüm yazılar ARŞİV ARA TÜM YAZILAR eşleşen sonuç bulunamadı. > anasayfa pazar pazartesi salı çarşamba perşembe cuma cumartesi pazar pzrtesi salı çarş perş cuma cmrtesi ocak şubat mart nisan mayıs haziran temmuz ağustos eylül ekim kasım aralık ocak şubat mart nisan mayıs mayıs haz ağust eylül ekim kasım aralık şimdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago haftalar önce takipçiler takip et THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy